Uitgaven eten en drinken structureel veranderd door pandemie

Ondanks de heropening van horeca – waardoor consumenten hun gedrag geleidelijk weer aanpassen – is de verwachting dat consumenten de komende jaren hun uitgaven aan eten en drinken binnen de foodretail blijven doen. Dat blijkt uit onderzoek van het Economische Bureau van ING.

Tijdens de pandemie zijn bestedingen aan eten en drinken op twee manieren verschoven. De eerste is van horeca naar foodretail. In Nederland daalden de bestedingen in 2020 in de horeca (inclusief catering en gemak) met 7 miljard terwijl ze in foodretail met ruim 3 miljard stegen. De tweede verschuiving is van fysieke bestedingen ter plekke naar online. Naast de sterke omzetgroei van online boodschappen (+50 procent) en maaltijdbezorging (+35 procent) in 2020 is ook het aantal webwinkels dat voeding verkoopt flink toegenomen. 

De verwachting is dat het zeker anderhalf jaar zal duren voordat bestedingen in retail en horeca een nieuw evenwicht bereiken en de kans is groot dat foodretail voor langere tijd meer marktaandeel naar zich toetrekt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!