Gezond eten harder in prijs gestegen dan ongezond eten

Gezond eten harder in prijs gestegen dan ongezond eten

Dat blijkt uit een analyse van het CBS.

De prijzen voor gezond eten en drinken zijn de afgelopen tien jaar meer gestegen dan de prijs voor ongezond voedsel. Dat blijkt uit een analyse van het CBS.

Het CBS onderzocht producten die door het Voedingscentrum zijn bestempeld als 'gezond' danwel 'ongezond'. Gezonde producten zijn onder andere eieren en ingeblikte vis; onder ongezond vallen producten als snoep, ijs en boter.

De prijzen van gezondere voedingsmiddelen zijn in tien jaar tijd met gemiddeld 21 procent gestegen. De prijsstijging van ongezondere producten was met bijna vijftien procent minder groot. Gemiddeld stegen de prijzen van voedingsmiddelen in de winkels tussen 2010 en 2020 achttien procent. Dat is iets meer dan de gemiddelde prijsstijging van alle goederen en diensten die de consument koopt (zeventien procent). 

Eieren voor je geld
Van de gezondere producten zijn vooral eieren duurder geworden: de gemiddelde winkelprijs was in 2020 bijna 47 procent hoger dan in 2010. Verse halfvolle en magere melk werd in tien jaar tijd 43 procent duurder. Vooral in 2017 nam de prijsstijging toe. De hogere winkelprijs van melk komt onder meer door gestegen prijzen bij de boeren. Daarnaast spelen handelsmarges, loonkosten en transportkosten een belangrijke rol in de ontwikkeling van de prijs die de consument voor voedingsmiddelen zoals melk betaalt.

Verder lezen?

Maak een gratis account en krijg;
✅ toegang tot al het retailnieuws;
✅ de nieuwsbrieven van RetailTrends;
✅ de mogelijkheid om te reageren op artikelen.
     

Wil je geen account, maar wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws en de opkomende trends in de retailmarkt? Schrijf je dan hier in op onze gratis nieuwsbrieven.

 

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul je wachtwoord nogmaals in ter controle.

Log in met LinkedIn

Wanneer je m.b.v. social media inlogt, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!