'Webwinkels weinig maatschappelijk betrokken'

'Webwinkels weinig maatschappelijk betrokken'

Webwinkels blinken niet uit op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. Dat valt op te maken uit een onderzoek van IVRM Reputatie en MarketResponse onder duizend Nederlanders.

De naam bol.com viel het vaakst als naar een voorbeeld werd gevraagd van een webwinkel die maatschappelijk betrokken is. Twaalf procent van de ondervraagden noemde deze webshop. IKEA staat op de tweede plaats met vijf procent, de ANWB op drie met vier procent. Coolblue en Zalando volgen met elk drie procent.

"Er is veel spreiding in de webwinkels die gekozen worden en er is een grote groep consumenten die geen voorbeeld kan noemen", zegt principal consultant Fred Roodbeen van MarketResponse. "Dit geeft aan dat er voor online winkels nog veel kansen liggen om hier nadrukkelijker op in te zetten."

Uit het onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de ondervraagden vindt dat webwinkels zich moeten laten horen in het maatschappelijk debat. Het gaat dan bijvoorbeeld om schuldenproblematiek, kinderarbeid en verspilling. Vooral jongere consumenten vinden dit belangrijk. "Hieruit kan je afleiden dat maatschappelijke thema's een factor van betekenis gaan worden voor de reputatie van webwinkels in de toekomst", zegt directeur reputatie & strategie Berlinda Harkink van IVRM Reputatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!