Nederlandse winkelcentra Wereldhave weer bijna ouderwets druk

Nederlandse winkelcentra Wereldhave weer bijna ouderwets druk

Het aantal bezoekers in de Nederlandse winkelcentra van Wereldhave ligt alweer op negentig procent van het niveau in 2019. Dat meldt de vastgoedreus bij de publicatie van zijn halfjaarcijfers.

Ook in België zijn de winkelcentra alweer bijna net zo druk als vóór de coronacrisis. In Frankrijk keren de bezoekers wat langzamer terug, vooral doordat er nog limieten gelden voor het aantal mensen dat in onder meer restaurants en bioscopen mag zijn.

De huurinkomsten van Wereldhave in ons land vielen bijna twintig procent lager uit. Deels komt dat door de coronamaatregelen, maar ook door de verkoop van locaties. De totale huurinkomsten bedroegen ruim 99 miljoen euro tegenover 111 miljoen euro in de eerste helft van 2020. Dat komt grotendeels door de verkoop van centra in Frankrijk.

Wereldhave heeft vier winkelcentra in Frankrijk met fikse korting moeten verkopen. Het gaat om 'moeilijke' locaties die volgens ceo Matthijs Storm veel met leegstand te maken hadden. “Het doet pijn om veertig procent onder boekwaarde te verkopen, maar het is wel te rechtvaardigen”, zegt hij in het FD.

Met de verkoop van zijn Franse winkelcentra en enkele locaties in Nederland en België wil Wereldhave een miljard euro ophalen. Nu is ongeveer de helft van dat bedrag binnen.

Reacties 3


Joost Kriek 29 jul, 00:38

Nee, dat is eerder realistisch. Sites zoals Retailtrends hebben geen ondernemerskennis en tikken alles maar over zonder daar duiding aan te geven. Ook voor de Coronacrisis ging al de ene na de andere Nederlandse retailer failliet, dat kwam mede door de afnemende bezoekersaantallen in winkelcentra en de verhuurders die zeggen voor jou komt er wel een ander. Ga eens kijken in een doorsnee winkelcentrum, het is drama maar om dat te zien moet je wel de trucs herkennen waarmee verhuurders de leegstand verhullen.


Dries J. 28 jul, 20:35

Zo kan je altijd wel pessimistisch over alles zijn Joost.


Joost Kriek 28 jul, 20:06

Daarbij moet men wel rekening houden dat het in 2019 al slecht ging, het gaat dus nu nog steeds bijzonder slecht.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!