Duitse retailer Tchibo wil groeien in Nederland
Gepubliceerd op 9 november 2004 om 00:00
Het Duitse retailconcern Tchibo zet koffie in om aantrekkelijker te worden voor het winkelende publiek. Ongeveer 10% van de winkelruimte is ingericht als `koffiehoekje`, waar klanten voorverpakte koffie kunnen kopen of een bakje koffie (eventueel met gebak) kunnen drinken. Ook in de assortimentskeuze stapt Tchibo duidelijk af van het traditionele retailconcept: de winkels bieden een uiteenlopend en snel wisselend assortiment van onder meer keukengerei, textiel en consumentenelektronica. In Duitsland is echter al gebleken dat deze aanpak succesvol is: Tchibo, dat in de jaren vijftig begon als koffiebrander, is inmiddels - na Nestle - de grootste aanbieder van consumentenproducten in Duitsland en realiseerde in 2003 een bedrijfsomzet van circa 3,3 miljard euro. In Nederland beschikt Tchibo momenteel over een drietal vestigingen, in Ede, Eindhoven en Apeldoorn. Op termijn streeft de keten echter naar circa 100 winkels op Nederlands grondgebied. Deze winkels zijn meestal niet groter dan 100 m2 en gevestigd op A-locaties. Volgens kenners zullen vooral concerns zoals Blokker en V&D concurrentie gaan ondervinden van de Tchibo-formule.
Reacties 0