Winnaar/verliezer van de week: Takko en Hudson's Bay

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Takko Fashion en Hudson's Bay.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Takko Fashion en Hudson's Bay.

Winnaar: Takko Fashion

Door de lockdown begin dit jaar had discounter Takko Fashion net als vele andere retailers een financiële achterstand opgelopen. Een gat dat ook niet door onlineverkopen gecompenseerd kon worden, aangezien de retailer uitsluitend in fysieke winkels zijn producten verkoopt. Ondanks die slechte start, maakte de retailer bekend afgelopen kwartaal een recordomzet van 334,5 miljoen euro te hebben geboekt. Ook in Nederland gaat het boven verwachting, vertelde managing director Erwin Rutten aan RetailTrends. "Vergelijk je de resultaten met die van vorig jaar, dan zien we een plus van zes procent, terwijl de begroting is gebaseerd op een normaal jaar."

Verliezer: Hudson's Bay

Hudson's Bay is inmiddels alweer bijna twee jaar vertrokken uit Nederland, maar de nasleep van het faillissement van de Canadese warenhuisketen duurt voort. Deze week oordeelde de rechtbank in Amsterdam dat het moederbedrijf van Hudson's Bay een voorschot van zeven miljoen euro moet betalen aan ASR, dat winkelpanden verhuurde aan de retailer. Dat krijg je als je bij de start in Nederland (in 2017) de garantie afgeeft tien jaar in het pand te blijven zitten, maar daar binnen twee jaar alweer op moet terugkomen. ASR verhuurde vier panden, in Haarlem, Leiden, Amstelveen en Amersfoort. Bij de zeven miljoen euro zal het niet blijven. ASR heeft een vordering van zestig miljoen euro uitstaan bij Hudson's Bay Company en de kans is groot dat ze deze in een bodemprocedure toegewezen krijgen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen