‘Consument slecht op de hoogte van rechten bij online shoppen’

‘Consument slecht op de hoogte van rechten bij online shoppen’

Een groot deel van de consumenten is slecht op de hoogte van de rechten die zij hebben wanneer zij een product of dienst online hebben aangeschaft. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar ARAG. 

De Nederlandse wet stelt dat indien een product binnen zes maanden na aankoop defect blijkt te zijn, het vermoeden is dat het product al bij aankoop gebrekkig was. Een kwart van de Nederlanders is onbekend met deze wet, stelt ARAG. “Dit percentage lijkt misschien mee te vallen, toch gaat dit om miljoenen gevallen waarbij consumenten met een defect of beschadigd product zitten”, aldus Hanneke Rommelaar, jurist gespecialiseerd in consumentenrecht bij ARAG. 

Ook weet één op de tien Nederlanders niet dat ze bedenktijd hebben. Dertig procent is hier enigszins mee bekend. “Wanneer je online iets koopt, heb je, op een paar uitzonderingen na, veertien dagen de tijd om de koop ongedaan te maken”, zegt Rommelaar.

“Wanneer een consument weinig kennis heeft van zijn of haar rechten, betekent dit dat een webwinkel ongestoord kan doen en laten wat hij wil", stelt Rommelaar. Dit is volgens ARAG ook terug te zien in het onderzoek van de Consumentenbond, waar RetailTrends eerder over berichtte, waaruit blijkt dat de helft van de winkels te laat of te weinig geld teruggeeft aan hun klanten. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!