Winkelleegstand loopt terug tot 6,8 procent

Winkelleegstand loopt terug tot 6,8 procent

De winkelleegstand daalde vorig jaar van 7,5 naar 6,8 procent. Aan het eind van het jaar stonden er ruim 14.500 panden leeg, ruim 1750 minder dan aan het begin van het jaar. Dat blijkt uit cijfers van databureau Locatus.

Volgens Locatus komt de forse afname vooral doordat veel winkels zijn omgebouwd tot woningen. Een ongekend groot aantal van bijna tweeduizend winkelpanden heeft een andere bestemming gekregen. In de meeste gevallen zijn het woningen geworden, zegt Locatus. Vooral in de grote steden verdwenen relatief veel winkels.

Locatus had de afname niet voorzien. In 2020 voorspelde het bureau nog een leegstand van rond de tien procent eind 2022. Die voorspelling zal vanwege de nog steeds overspannen woningmarkt 'zeer waarschijnlijk' niet uitkomen, zegt Locatus.

 

 

Reacties 2


Reinder Koornstra 10 jan, 16:31

Is “leegstand” een probleem voor de retailsector?
Naar mijn beste weten verkoopt geen retailer huizen, dus nee, niet écht.
Het is natuurlijk wel een probleem van degenen die zich met vastgoed bezighouden, en vanuit die sector is, succesvol, geprobeerd retailers van een gezamenlijk belang te doordringen!
Overigens meestal zonder veel begrip voor de kosten van die retailer in moeilijke tijden op te brengen. Nu het lijkt dat de malaise in de retail zich eerder verdiept dan oplost, hebben die pandeigenaren de koers gewijzigd. In plaats van te blijven proberen retailers voor hun panden te interesseren, bouwen ze de leegstand om tot woningen, en verkopen die nieuwe koers aan gemeenten als revitalisatie van hun kwijnende stadshart! Iedereen juicht, zelfs de retailers die er niets mee opschieten! Want in plaats van lege winkels raakt dat (winkel-)hart nu doorspekt met woonhuizen, uitermate slecht voor de sfeer van dat stadshart!
Nee, al járen stel ik dat in dit internet tijdperk dat stadshart veel te groot is, en dat de gemeente de stoute schoenen moet aantrekken om de omvang daarvan drastisch te verkleinen. Alleen dát zorgt ervoor dat winkels (en horeca) in een veel kleiner, maar veel gezelliger, stadshart komen te zitten, en daar op minder vierkante meters meer gaan verdienen.
Dus vastgoed exploitanten, gemeentebestuurder, winkeliers en horeca ondernemers moeten stoppen met de huidige praktijk, en besluiten tot de nieuwe bricks en clicks strategie die ik schets in het concept van ‘De Nieuwe Winkelier’!


Maarten Oostrink 10 jan, 18:05

De grote vastgoedeigenaren hebben ondanks de gigantische toename van online verkoop de huren naar recordhoogte gebracht en steeds was er wel een buitenlands concern die bereid was die huur te betalen. Maar het was een neerwaartse cirkel, de kleine smaakmakers verdwenen uit het winkelgebied en die buitenlandse concerns die in de plaats van de slager kwam opende daarna in andere steden ook winkels. Weg authenticiteit van het winkelgebied. Alleen ambtenaren en journalisten snappen dit spel niet dus komt er nooit ophef. Je laat een winkelgebied verpauperen door je hebzucht en stapt dan naar de gemeente om je te helpen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!