Webwinkel bol.com is opnieuw het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit de achtste editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat gepubliceerd is in het aprilnummer van RetailTrends.
Bol.com kwam tot nu toe ieder jaar als winnaar uit de bus. De rest van de top vijf is wel veranderd. HEMA stijgt van de derde naar de tweede plek en verdringt daarmee Kruidvat, dat het dit jaar met een vierde plaats moet doen. Op de derde plaats staat Albert Heijn, een stijging van één positie.
Opvallend is de sterke daling van Rituals. De retailer steeg in 2021 nog van plaats 35 naar 24, maar valt nu hard terug naar de 36ste plek. Volgens Beerda is Rituals, na de positieve reuring rondom House of Rituals in 2020, vorig jaar te stil geweest. Ook Bakker Bart daalt hard, van de 27ste naar de 38ste plek.
Nieuwe binnenkomers in de lijst zijn Bonprix (68), Omoda (87) en Shein (92). Ook de nummers 98 tot en met honderd, respectievelijk Asos, Crisp en Megekko, staan voor het eerst in de top honderd.
Met het Retail Merkenonderzoek monitort Hendrik Beerda Brand Consultancy sinds 2015 de kracht en reputatie van de honderd grootste retailmerken van Nederland. Elk merk wordt onderzocht op merkkracht, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Top 10 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
bol.com | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
HEMA | 2 | 3 | 7 | 7 | 6 | 4 | 3 | 4 |
Albert Heijn | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 |
Kruidvat | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
IKEA | 5 | 6 | 4 | 6 | 5 | 5 | 6 | 5 |
Action | 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | 6 | 5 | 6 |
Lidl | 7 | 7 | 6 | 5 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Jumbo | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 9 | 10 | 10 |
Blokker | 9 | 11 | 10 | 9 | 9 | 8 | 8 | 8 |
GAMMA | 10 | 9 | 9 | 10 | 11 | 10 | 9 | 9 |
Voor de volledige top 100 en meer duiding van het Retail Merkenonderzoek, lees hier verder.
Reacties 0