Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Duitse discounters en Colruyt.
Winnaar(s): Duitse discountsupers
In Nederland winnen Duitse discountsupers aan terrein. Het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl is in ons land toegenomen van 15,7 tot 16,3 procent. De oorzaak laat zich raden: de recordhoge inflatie zorgt ervoor dat consumenten eerder geneigd zijn boodschappen te doen bij de discounters. IRI-onderzoekers verwachten dat het animo voor deze supermarkten de komende periode nog verder stijgt.
Dit beeld wordt bevestigd door onderzoek van Q&A, waaruit blijkt dat het percentage van Nederlanders die hun kasten veelal vullen bij Albert Heijn, in een jaar tijd met 8 procent is gedaald. Lidl is runner-up: 22 procent zegt hier het vaakst zijn boodschappen te doen.
Verliezer: Colruyt
Het lijkt Colruyt maar niet te lukken om een tweedehands initiatief succesvol te laten verlopen. De in 2018 opgezette webshop Newstory, waar onze zuiderburen...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Duitse discounters en Colruyt.
Winnaar(s): Duitse discountsupers
In Nederland winnen Duitse discountsupers aan terrein. Het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl is in ons land toegenomen van 15,7 tot 16,3 procent. De oorzaak laat zich raden: de recordhoge inflatie zorgt ervoor dat consumenten eerder geneigd zijn boodschappen te doen bij de discounters. IRI-onderzoekers verwachten dat het animo voor deze supermarkten de komende periode nog verder stijgt.
Dit beeld wordt bevestigd door onderzoek van Q&A, waaruit blijkt dat het percentage van Nederlanders die hun kasten veelal vullen bij Albert Heijn, in een jaar tijd met 8 procent is gedaald. Lidl is runner-up: 22 procent zegt hier het vaakst zijn boodschappen te doen.
Verliezer: Colruyt
Het lijkt Colruyt maar niet te lukken om een tweedehands initiatief succesvol te laten verlopen. De in 2018 opgezette webshop Newstory, waar onze zuiderburen terechtkonden voor gebruikt speelgoed, verdween na een korte tijd al stilletjes van de radar. Dit jaar probeerde Colruyt het opnieuw met de lancering van de tweedehands-tak van Dreambaby. Maar ook dit platform was geen lang leven beschonken: al na vijf maanden stopt de retailgroep ermee. “Uit klantenfeedback was gebleken dat de manier van werken niet voldeed aan de noden van onze klanten.” Het is nog niet duidelijk wanneer Colruyt opnieuw het tweedehands avontuur aangaat.