Plan voor belasting op online bestellingen

Coalitiepartij ChristenUnie wil een speciale belasting invoeren op pakketjes die worden thuisbezorgd. De taks moet het kopen bij fysieke winkels aanmoedigen en het milieu ontlasten.

Volgens Tweede Kamerlid Pieter Grinwis is sprake van een ‘doorgeslagen bezorgeconomie’. Een belasting van een paar euro kan volgens hem al helpen om die te matigen. "Ga ik dat ene boek, die jurk of dat paar schoenen bestellen of bundel ik die bestelling. Of nog beter: pak ik de fiets en ga ik naar die winkelstraat in de buurt."

Grinwis wil dat de opbrengst van de nieuwe belasting ten goede komt aan het mkb. Hij noemt het een slechte zaak dat kleine winkelbedrijven het steeds vaker afleggen tegen grote internationale onlinespelers. 
 

Reacties 10


John Achternaaam 5 okt, 10:23

Ik weet niet waar ik moet beginnen bij zo'n man... Ik wordt er wel cynisch van:

Tuurlijk joh, verbied die electrisch aangedreven of CO2 compenserende busjes en laat iedereen naar het centrum rijden. Doen ze vast allemaal op de fiets. En dat winkelpand verwarmen of koelen kost natuurlijk geen CO2 uitstoot.
Verder is die winkel dan ook meteen netjes op zondag gesloten, is dat ook weer opgelost.

En die busjes rijden ook alleen voor grote "bezorgboeren" zoals deze meneer ze noemt. Wij als kleinere internetverkoper worden hier helemaal niet door geraakt....


John Eeves 5 okt, 11:26

Wat een absurd ondoordacht plan, op welke planeet leeft deze man.
Hij vergeet dat er ook nog heel veel kleine webshops zijn en dat de meeste winkels ook een webshop hebben. Deze kunnen dan helemaal niet meer concurreren met de grote jongens en buitenlandse aanbieders.
Daarnaast zullen consumenten massaal in het buitenland gaan bestellen, bij voorbeeld amazon duitsland, bol belgie aliexpress etc.
Kans van slagen politiek gezien: 0,0%


Jack Pauwels 5 okt, 12:59

Waarom geen belasting op telefoon, op tv en andere. Pak je fiets en ga weer samen drinken in de buurt.


J.A. Vos 5 okt, 14:39

@ John Eeves, belasting is op alle pakketjes. Dus ook van Bol.com en Ali. Eeerlijk gezegd vind ik het helemaal geen gek idee, daar ik busjes door de straat zie rijden die een hoop dozen verstouwen, maar ook de afhaalpunten bij winkels waar enorme hoeveelheden retour gaan.
@ John Achternaam
Winkelpanden koelen of verwarmen kost geld...altijd al zo geweest. Binnensteden zijn praktisch allemaal autoluw. Daar zijn grote parkeerplaatsen voor buiten de stad. Maar dit alles weegt niet op tegen de enorme verspilling die gepaard gaat met de internetverkoop. Denk hierbij aan plastics, kartonnen dozen en idd het heen en weer crossen van busjes.
Voorts betalen de internetbedrijven geen precario, huren ze geen dure panden en werken vaak vanuit huis of een loods. De tijd van meeliften , terwijl de retailer in stad of dorp de kosten moet dragen, is voorbij. Daar kan je tegen aan schoppen, maar het is een kwestie van tijd dat dit soort pakketten belast gaan worden.


Henk Ter stee 5 okt, 16:52

De Cu is wereldvreemd. Er zijn ook veel lokale mkb bedrijven actief op het web en die verdienen ook hier goed geld. Het wordt tijd dat deze mensen in de 21e eeuw gaan aankomen. Het is een beetje als heimwee naar de paard en wagen toen de levensgevaarlijk gevaarlijke automobiel in opkomst was. Over paard en wagen heeft niemand het meer.


John Eeves 5 okt, 17:15

De belastingdienst kan nu het werk al niet aan en dan moeten ze al die pakketten uit het buitenland gaan controleren? Gaat niet gebeuren, plan is een mission imposible.


Frits Vries 5 okt, 21:14

4.95 belasting,3.95 verzendkosten
Kunnen internet bedrijven eindelijk concurrend worden


Raymond Koper 6 okt, 07:59

Als je impact wilt maken. Dan moet je het “gratis” retourneren verbieden. Consumenten sturen producten klakkeloos heen en weer omdat het ze toch niets kost. En de webwinkels “durven” geen retourkosten te berekenen omdat ze bang zijn dat de consument dan naar de concurrent gaat.

Ik de denk dat het aantal retouren zal halveren als de consument minimaal €4,95 moet betalen voor een retourneringen!

En als deze regel wordt ingevoerd. Dan moet het compenseren van deze kosten keihard worden aangepakt. De consument moet in zijn portemonnee voelen dat het retourneren van spullen iets kost!


Leonard Van Liere 7 okt, 09:38

Een belachelijk plan en ook volkomen onuitvoerbaar. Onthouden als je straks weer moet stemmen. Raymond heeft een goed punt, je zou ook kunnen gaan voor het inhouden van bijvoorbeeld 20% bij uitbetalen van de retourgezonden goederen


Huub Vermeulen 7 okt, 14:17

Partijen als bol.com, maar ook andere grote partijen, moeten stoppen met het gebruiken 'gratis retourneren' als middel om klanten te binden/ USP.

Bol.com probeert zichzelf te profileren als 'mvo' en een 'groene keuze', maar zolang zij gratis retourneren aanmoedigen en producten zelfs gratis bij de klant op komen halen, zetten zij een ongezonde/ onverantwoorde maatstaaf. Ook doen zulke partijen er niks aan om de consument 'op te voeden', uit de angst marktaandeel te verliezen. Retourneren is NIET gratis & bol.com = greenwashing.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!