Het merendeel van de consumenten (65 procent) vindt dat er een prijsplafond moet komen voor basisproducten in de supermarkt. Om de producten in de schappen betaalbaar te houden, zou er ook een wettelijk maximum op de gemiddelde prijsstijgingen kunnen komen.
Dat blijkt uit onderzoek van consultancybureau Oliver Wyman onder 7.000 consumenten, waaronder 1.000 Nederlanders. Daaruit komt nog eens naar voren dat consumenten als gevolg van de prijsstijgingen steeds minder trouw zijn aan hun vaste supermarkt. Ook beleeft het gros van de Nederlanders de prijsstijgingen het hoogst in het versschap, terwijl dit niet het geval is.
Consumenten staan niet negatief tegenover lege schappen in de supermarkt. Een derde van hen zegt er begrip voor ter hebben wanneer producten voor korte tijd niet beschikbaar zijn, mits daar betere prijsafspraken over worden gemaakt. Daarentegen denken veel Nederlanders dat winkeliers verantwoordelijk zijn voor de hoge prijzen, terwijl zij volgens de onderzoekers juist vaker genoegen nemen met lagere winstmarges omdat leveranciers hogere prijzen vragen.
Frits Vries 10 jan, 14:20
Arie Feenstra 10 jan, 13:07