RetailTech: Onderwaterwereld in de winkel

RetailTech: Onderwaterwereld in de winkel

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, River Island en Aldi. 

 

IKEA

IKEA heeft in zijn thuisland de krachten gebundeld met Meta. Jonge Zweedse bezoekers van de blauw-geelgekleurde woongigant kunnen vanaf deze maand een AR-spel spelen op Instagram, genaamd ‘The Little Adventure’. In de winkel kunnen bezoekers een QR-code scannen, waarna er een spel wordt geopend in een Instagram-filter. Hierin komen kinderen (en volwassenen) meer te weten over het leven in de oceaan. Binnen het spel worden ze door de winkel heen  geloodsd om verschillende onderdelen van het spel te kunnen spelen.
Met het spel hoopt IKEA meer inzicht te krijgen in hoe augmented reality de ervaring op de fysieke winkelvloer kan beïnvloeden. 
Openingsbeeld: Meta/IKEA

 

River Island

Modemerk River Island...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, River Island en Aldi. 

 

IKEA

IKEA heeft in zijn thuisland de krachten gebundeld met Meta. Jonge Zweedse bezoekers van de blauw-geelgekleurde woongigant kunnen vanaf deze maand een AR-spel spelen op Instagram, genaamd ‘The Little Adventure’. In de winkel kunnen bezoekers een QR-code scannen, waarna er een spel wordt geopend in een Instagram-filter. Hierin komen kinderen (en volwassenen) meer te weten over het leven in de oceaan. Binnen het spel worden ze door de winkel heen  geloodsd om verschillende onderdelen van het spel te kunnen spelen.
Met het spel hoopt IKEA meer inzicht te krijgen in hoe augmented reality de ervaring op de fysieke winkelvloer kan beïnvloeden. 
Openingsbeeld: Meta/IKEA

 

River Island

Modemerk River Island heeft in samenwerking met techbedrijf Mercaux ingezet op de implementatie van RFID-technologie. De kassa’s in alle winkels van het modemerk zijn inmiddels voorzien van self-checkout terminals. De werking van hiervan is vergelijkbaar met kassa’s van Decathlon en Uniqlo. Zodra modeartikelen worden verzameld bij de kassa’s, verschijnen de items in het digitale mandje op het zelfbedieningsterminal. De items hoeven niet te worden gescand. Klanten kunnen vervolgens hun aankoop afronden en vertrekken.
De technologie is niet alleen geïmplementeerd aan zelfscankassa’s, maar ook aan de terminals waar medewerkers met klanten afrekenen. Dat gaat hard, meldt techdirecteur Paul Cooper: "Hoewel we ons ten doel hebben gesteld dat 50 procent van alle transacties in de winkel wordt verwerkt via self-checkout, zien we dit cijfer nu al dichter bij de 70 procent komen."

 

Aldi

In de Aldi Shop & Go-vestiging in Utrecht kunnen klanten sinds deze week ook met Apple Pay betalen. Sinds de opening van het testfiliaal in de Lange Vliestraat is alleen de mogelijkheid geboden om met creditcard te betalen, waardoor het nog geen storm loopt in de winkel. Het gebruik van creditcard voor de dagelijkse boodschappen is nog niet ingeburgerd in Nederland. Nu men via tien banken ook met Apple Pay kan betalen (los van ABN Amro, de Volksbank en Worldline), hoopt de discountketen op meer tractie in de zaak van 370 vierkante meter.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!