Lego heeft 2022 afgesloten met een recordomzet. De speelgoedfabrikant verkocht vorig jaar 17 procent meer dan in 2021, wat dankzij de coronacrisis ook al de boeken inging als recordjaar.
De omzet steeg afgelopen jaar tot afgerond 65 miljard Deense kronen, omgerekend 8,7 miljard euro. Dankzij de verkoop van specifieke bouwsets, zoals van Harry Potter en Star Wars, wist Lego vorig jaar dubbelcijferige groei neer te zetten. Ondanks de inflatie steeg ook de nettowinst, met 4 procent tot 14 miljard Deense kronen (1,9 miljard euro).
Volgens de jaarrekening van de grootste speelgoedfabrikant ter wereld groeide het marktaandeel wereldwijd. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika en in West-Europa groeide Lego flink in 2022. Wereldwijd werden er vorig jaar 155 nieuwe brandstores geopend, waarmee het totale aantal nu uitkomt op 904 eigen locaties.
De groei schrijft het bedrijf onder meer toe aan offline en online samenwerkingen met retailers en een ‘robuust’ e-commerceplatform. Voor volgend jaar verwacht Lego iets minder onstuimige groei.
ikke weet het 11 mrt, 13:51