Bij het faillissement van Scotch & Soda zal het in de fashionwereld niet blijven. Vooral bedrijven die het vóór de coronacrisis al zwaar hadden, zullen het slachtoffer worden. Dat zeggen retailexperts Olaf Zwijnenburg en Peter van Heerde van de Rabobank.
"Tijdens de coronacrisis was het aantal faillissementen eigenlijk veel te laag ten opzichte van eerdere jaren", melden de twee in een artikel van RetailTrends. "Dit kwam vooral door alle steunmaatregelen van de overheid. Nu deze zijn opgeheven en eerdere steun moet worden terugbetaald, ligt het voor de hand dat er op den duur een correctie plaatsvindt en er dus meer faillissementen volgen."
De twee stellen dat snel stijgende bedrijfskosten de winstverwachting van moderetailers richting de rode cijfers brengt. "Dat is zorgwekkend. Niet iedereen zal overleven; aanpassingsvermogen is cruciaal." Innovatie is volgens Zwijnenburg en Van Heerde voor 'de gevestigde orde' van belang, maar dat valt in economisch lastige tijden niet mee. "Dat is echt een uitdaging wanneer je in de normale operatie ook nog eens heel veel uitdagingen hebt."
De experts van de Rabobank concluderen dat de aankoop van Scotch & Soda een weinig succesvolle investering is geweest voor Sun Capital. "Na tien jaar – een ongebruikelijk lange periode voor veel private equity-partijen – stond het totaal aan cumulatieve verliezen al rond de 270 miljoen euro." De Amerikanen waren eerder eigenaar van V&D, dat eind 2015 omviel. Zwijnenburg en Van Heerde denken niet dat het openen van veel winkels over de grens Scotch & Soda fataal werd. "Een buitenlandse expansiestrategie is op zichzelf een prima manier om te groeien als retailer of merk."
H Van Thiel 25 mrt, 03:21
J Heemskerk 24 mrt, 12:02