Nederlandse shoppers in 2023: optimistisch maar prijsbewust

Nederlandse shoppers in 2023: optimistisch maar prijsbewust

Meer dan de helft van de Nederlandse shoppers houdt aanbiedingen in de gaten. Toch verwacht 69% evenveel of meer online te shoppen dan een jaar eerder. Ze bezuinigen wel op kwantiteit en luxe, blijkt uit het Consumer Insights Report van Wunder. 

De economische onzekerheid als gevolg van de oorlog in Oekraïne en historisch hoge inflatie hebben de voorzichtigheid van consumenten vergroot. Daarom is het belangrijker dan ooit om loyale klanten te bereiken en nieuwe klanten op een kostenefficiënte manier te binden. Maar hoe bereik je consumenten in deze uitdagende tijden?

Kwaliteit boven kwantiteit
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten voorzichtig optimistisch zijn, maar ook prijsbewust. Meer dan de helft (53%) doet meer prijsvergelijkingen dan vorig jaar, terwijl 44% aangeeft kwantiteit op te willen offeren voor een betere kwaliteit. De helft doet meer prijsvergelijkingen dan vorig jaar, en ook bespaart een deel op luxeartikelen (40%), essentiële producten (31%), en niet-essentiële aankopen (43%).

In vergelijking met bezuinigingen op luxe artikelen (40%) en essentiële goederen zoals voedsel (31%), bezuinigt slechts 43% van de Nederlandse consumenten op niet-essentiële aankopen. In de Verenigde Staten (52%) en het Verenigd Koninkrijk (64%) verwachten consumenten veel meer te besparen op niet-essentiële aankopen. 

Binnen de jongere generatie tot 30 jaar is een minder optimistische blik. Van deze leeftijdsgroep is 50% van plan te bezuinigen op luxe uitgaven zoals vakanties, en 55% wil minder geld uitgeven aan non-essentiële uitgaven dan vorig jaar. De uitdaging voor merken om de ‘Gen Z digital natives’ te bereiken en te binden is groter dan ooit. Een positieve, relevante en onderscheidende klantervaring helpt om deze generatie aan je te binden. Houd hier rekening mee in je database groeistrategie. 

Ondanks de drang om te bezuinigen geeft een groot deel van de respondenten de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit (38%) en kwaliteit boven prijs (46%). Ook bij aankoop van luxeproducten is kwaliteit met 47 procent de belangrijkste factor, gevolgd door prijs (25%) en functionaliteit (18%).

Nederlanders shoppen vooral elektronica (45%), kleding en schoenen (38%) en beautyproducten (33%) online. Opvallend genoeg vallen boeken in Nederland in de top vijf van meest populaire categorieën, als enige onderzochte land.

Merkperceptie belangrijker dan ooit
In economisch zware tijden is het voor retailers van cruciaal belang om relevant te blijven en top-of-mind te blijven bij hun klanten op een kostenefficiënte manier. Merkperceptie speelt hierbij een belangrijke rol. Terwijl reviews de belangrijkste drijfveer zijn van aankoopgedrag vanuit een content perspectief, mogen we de invloed van brandmarketing niet onderschatten. De merkwebsite is hierbij het belangrijkste (42%), gevolgd door betrouwbare third-party websites (23%) en eigen socialmediakanalen (19%).

Het benutten van de potentie van eigen data is van groot belang, nu de impact van iOS-beperkingen steeds duidelijker wordt en het verdwijnen van third-party cookies nadert. Het wordt steeds belangrijker om de doelgroep zelf te beheren in plaats van te leunen op externe platformen zoals Google en Meta. Het identificeren van nieuwe en terugkerende shoppers op de website en deze kostenefficiënt en effectief retargeten via e-mail- en tekstberichten, kan een belangrijk concurrentievoordeel opleveren voor merken.

Tijdens elke crisis zijn er winnaars en verliezers. Om ervoor te zorgen dat jouw merk op de lijst van winnaars staat, is het belangrijk om inzicht te hebben in hoe consumenten winkelen, wat ze denken en welke marketingtrends jouw strategie in het komende jaar zullen beïnvloeden. Lees daarom ons Consumer Insights Report en ontdek hoe je als retailer relevant kunt blijven en concurrentievoordeel kunt behalen.

Over Wunder
Wunder is een wereldwijd performance marketingkanaal met vestigingen in onder meer Amsterdam, New York, Sydney en Londen. Sinds 2012 helpt Wunder retailers bij het vergroten van prestaties van eigen media. Samen maken we één-op-één marketing succesvoller. 

Nu bestaande marketingkanalen als Google en Meta méér vragen en minder opleveren, ontgrendelen retailers met Wunder een nieuw performance marketingkanaal voor extra omzetgroei. Een kanaal dat zij helemaal in eigen hand hebben, net als alle data. Met Wunder pakken marketers de controle terug en laten zij eigen media optimaal presteren. Wunder, de makkelijkste manier voor het verhogen van omzet.

Wereldwijd is Wunder partner van meer dan 700 retailers, waaronder e-commerce merken als Uniqlo, Sonos en HelloFresh. Wunder geeft marketers de controle over marketingactiviteiten terug. Door groei en het verbeteren van de prestaties van de eigen database, realiseert Wunder directe omzetgroei. Zo genereert Wunder 4-12% van de totale digitale omzet via e-mail en tekstberichten op schaal. Gegarandeerd en GDRP-proof. Kijk voor meer informatie op www.wunder.com.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!