Een blik in de keuken van Havaianas, IKEA en Primark

Een blik in de keuken van Havaianas, IKEA en Primark

Dag 2 van het World Retail Congress in Barcelona zit erop. In veel sessies ging het over duurzaamheid en digitale transformatie. Vier quotes.

 

‘We waren laat op het digitale feest, maar wel net op tijd’

-    Wim Blaauw, chief digital officer Ingka Group (IKEA) 


Grote blauwe dozen. Grote kans dat je die voor je ziet als je aan IKEA denkt. Wim Blaauw is de eerste om dat toe te geven.


De Nederlander werkt al 20 jaar bij IKEA. Of eigenlijk Ingka Group, verreweg de grootste franchisenemer van de Zweedse woonwarenhuisketen. Pas sinds 2018 heeft IKEA een digitale organisatie. “We waren laat op het digitale feest.”


Maar IKEA maakt een flinke inhaalslag, die door de coronacrisis een enorme impuls kreeg. “Op dit moment begint 80 procent van onze klanten hun winkeltraject online, zegt de chief digital officer. “En ons huidige online aandeel is 25 procent, tegen slechts 7 procent pre-corona. Dus we waren laat, maar waarschijnlijk net op tijd.”


‘Havaianas is het ijsje onder de...

Dag 2 van het World Retail Congress in Barcelona zit erop. In veel sessies ging het over duurzaamheid en digitale transformatie. Vier quotes.

 

‘We waren laat op het digitale feest, maar wel net op tijd’

-    Wim Blaauw, chief digital officer Ingka Group (IKEA) 


Grote blauwe dozen. Grote kans dat je die voor je ziet als je aan IKEA denkt. Wim Blaauw is de eerste om dat toe te geven.


De Nederlander werkt al 20 jaar bij IKEA. Of eigenlijk Ingka Group, verreweg de grootste franchisenemer van de Zweedse woonwarenhuisketen. Pas sinds 2018 heeft IKEA een digitale organisatie. “We waren laat op het digitale feest.”


Maar IKEA maakt een flinke inhaalslag, die door de coronacrisis een enorme impuls kreeg. “Op dit moment begint 80 procent van onze klanten hun winkeltraject online, zegt de chief digital officer. “En ons huidige online aandeel is 25 procent, tegen slechts 7 procent pre-corona. Dus we waren laat, maar waarschijnlijk net op tijd.”


‘Havaianas is het ijsje onder de schoenen’

-    Guillaume Prou, president EMEA Havaianas


Bijna de helft van de aankopen bij slippermerk Havaianas gebeurt impulsief. En hoe komt dat? Havaianas kiest veelvuldig voor monobrandstores op zogenoemde hotspots, populaire vakantiebestemmingen.


Het idee: het is mooi weer, mensen lopen over het strand en zien Havaiana-slippers. En ze slaan toe. Net zoals bij een ijsje: ze zien het, hebben er zin in en kopen het.


“We zijn een zeer seizoensgebonden merk”, zegt president EMEA Guillaume Prou, op slippers. “We bestaan tussen de 12 en 16 weken per jaar. Je moet er dus zijn op het goede moment, op de goede plek, met de juiste maten en de juiste modellen.” 
 

‘In Brazilië wordt heel anders over duurzaamheid gedacht’

-    Guillaume Prou, president EMEA Havaianas


In Europa wordt bij ‘duurzaamheid’ vooral aan producten gedacht. Hoe kun je duurzamere materialen gebruiken, hoe zorg je ervoor dat slippers langer meegaan? Maar in Brazilië gaat het vooral om mensen, zegt president EMEA Guillaume Prou van Havaianas.


De Fransman weet dat uit eerste hand, want het moederbedrijf Alpargatas zit in Brazilië. Het heeft daar een eigen fabriek met zo’n 30.000 medewerkers. “Vrij uniek in de branche.” En het draait daar vervolgens om het goed zorgen voor die medewerkers.


Prou zegt er niet bij of dit voor wrijving in de organisatie zorgt, maar hij vindt het verschil in benadering in elk geval saillant. Intussen komt het recycleprogramma, waarbij klanten oude flip-flops inleveren, aardig op stoom. Maar Prou zegt dat er nog flinke stappen kunnen worden gemaakt. “De grote vraag is nu: hoe schaal je dit op?” Het antwoord heeft hij nog niet.

 

‘Onze fout: we hadden het te weinig over de goede dingen die we doen’

-    Paul Marchant, ceo Primark


Primark lanceerde 18 maanden geleden een duurzaamheidsplan: Primark Cares. De Ierse keten, die vaak in één adem genoemd wordt met fastfashion, belooft onder meer dat de kleding in 2025 langer zal meegaan. Twee jaar later moet recycling mogelijk zijn. Dan gaat ook alle weggooiplastic in de ban.


Maar ook voordat Primark met dit plan kwam stond duurzaamheid er al hoog op de agenda, meent ceo Paul Marchant. “De fout die wij hebben gemaakt: we vertelden de wereld niet over de goede dingen die we al vele jaren doen.”


Dankzij Primark Cares wordt het in elk geval zichtbaar waar het bedrijf naar streeft. Marchant zegt een grote verantwoordelijkheid te voelen. “Wat mij - net als al mijn collega's - prikkelt, is hoe we de schaal en het volume die we hebben kunnen gebruiken om een groot verschil te maken.” 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!