Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Hugo Boss & Albert Heijn.
Winnaar: Hugo Boss
Hugo Boss verwacht dit jaar al een omzet van 4 miljard euro te behalen, twee jaar eerder dan het modeconcern zich ten doel had gesteld. In het eerste kwartaal steeg het merk sterk met 25 procent naar 968 miljoen euro. Vergeleken met pre-corona gaat dat om een stijging van 44 procent. Het merk Hugo boekte de grootste stijging (31 procent), gevolgd door de vrouwen- en mannelijk van Boss met respectievelijk 28 en 23 procent. Voor de omzet is de mannenlijn veruit het belangrijkste. Het bedrijfsresultaat (ebit) steeg met 63 procent naar 65 miljoen euro. Voor het hele jaar verwacht Hugo Boss dat dit tussen 370 en 400 miljoen euro uitkomt: een toename van 10 tot 20 procent.
Verliezer: Albert Heijn
Door de stakingsacties in distributiecentra raakten de schappen in de supermarkt van Albert Heijn de afgelopen week steeds leger. De acties werden na zeven dagen voorlopig opgeschort nadat Albert Heijn met een verbeterd bod kwam. De supermarktketen biedt 10 procent meer loon bij een looptijd van één jaar. De vakbonden en supermarkt gaan volgende week weer met elkaar om de tafel. Volgens retaildeskundige Paul Moers loopt de schade voor Albert Heijn in de miljoenen. Databureau Hiiper berekende dat de misgelopen omzet ergens tussen de 35 en 45 miljoen euro ligt.
Reacties 0