Perfect gelakte nagels, die goed blijven zitten. Voorheen konden alleen professionele nagelstylisten dit voor elkaar boksen. Totdat het Nederlandse merk Pink Gellac de markt betrad.
Pink Gellac werd in 2013 opgericht met het doel om gellak toegankelijk te maken voor iedereen. Gellak is nagellak die uitgehard wordt onder een uv-lamp. Daardoor blijft het ongeveer twee weken zitten. Langer dus dan een normale nagellak.
Als onlinespeler ging Pink Gellac de markt op met een starterset waarmee de gewone consument zelf gellak kan aanbrengen, maar ook makkelijk kan verwijderen. Met een zogenoemde ‘peelbasecoat’ kun je de lak er letterlijk af pellen. Inmiddels worden de lakjes ook in 2000 nagelsalons gebruikt, weet ceo Thera Strietman, die sinds de overname in september 2021 de functie bekleedt. Eerder werkte zij voor Unilever, Colgate-Palmolive en Beiersdorf.
Kapitaalinjectie
Het private-equityfonds Vendis Capital nam in juli 2021 een
Perfect gelakte nagels, die goed blijven zitten. Voorheen konden alleen professionele nagelstylisten dit voor elkaar boksen. Totdat het Nederlandse merk Pink Gellac de markt betrad.
Pink Gellac werd in 2013 opgericht met het doel om gellak toegankelijk te maken voor iedereen. Gellak is nagellak die uitgehard wordt onder een uv-lamp. Daardoor blijft het ongeveer twee weken zitten. Langer dus dan een normale nagellak.
Als onlinespeler ging Pink Gellac de markt op met een starterset waarmee de gewone consument zelf gellak kan aanbrengen, maar ook makkelijk kan verwijderen. Met een zogenoemde ‘peelbasecoat’ kun je de lak er letterlijk af pellen. Inmiddels worden de lakjes ook in 2000 nagelsalons gebruikt, weet ceo Thera Strietman, die sinds de overname in september 2021 de functie bekleedt. Eerder werkte zij voor Unilever, Colgate-Palmolive en Beiersdorf.
Kapitaalinjectie
Het private-equityfonds Vendis Capital nam in juli 2021 een meerderheidsbelang in het Hilversumse nagellakmerk. Hoeveel geld daarmee was gemoeid werd niet bekend gemaakt, maar de investeringen van het fonds liggen meestal tussen de 20 en 40 miljoen euro. Met dat geld zou de internationale groei versterkt moeten worden.
In het voorjaar voor de overname had Pink Gellac zijn eerste brandstore geopend in Mall of the Netherlands, in Leidschendam. Die winkel deed het volgens Strietman ‘ongelofelijk goed’. Hoewel het merk online nog steeds ziet als grootste onderdeel van zijn business, gelooft het in de omnichannelaanpak. “We vinden het belangrijk dat we het gemak hebben van online, maar de service van offline. In de winkel kunnen klanten kleurtjes uitproberen en om advies vragen.”
En dus werden daar vorig jaar nog drie Nederlandse winkels aan toegevoegd in Utrecht, Nijmegen en Eindhoven. Met de opening van de winkel in Antwerpen was de eerste store in België een feit. De winkels zijn kleurrijk, maar vooral roze ingericht. Strietman: “We horen vaak terug dat het een snoepwinkel voor volwassenen is. We willen daar een plek creëren waar ons merk tot leven komt.”
Europese uitbreiding
Daar blijft het niet bij, want dit jaar openden ook Amsterdam en Wijnegem (België). Deze zomer wordt Brugge daaraan toegevoegd. Ook op online gebied is er sprake van Europese uitbreiding. Met de nieuwe website kunnen niet alleen klanten in België en Duitsland maar ook die in Frankrijk, Zweden en Denemarken hun nagels lakken met het Nederlandse lakje.
Het merk richt zich vooral op vrouwen van 18-55 jaar. “We willen mensen niet aanspreken op hun gender of geslacht. We zijn er voor iedereen: voor consumenten en salons, mannen en vrouwen”, zegt Strietman.
Het assortiment bestaat uit zo'n tweehonderd kleuren. Zes keer per jaar brengt het merk een nieuwe collectie uit met nieuwe kleuren. Van onopvallende nude-tinten tot opvallende paradijsvogelkleuren als groovy green. Samen met haar team, bestaande uit 130 medewerkers, houdt Strietman de markt continu in de gaten. Omdat het team klein is, hoeft er geen ‘grote logge organisatie’ opgetuigd te worden om een nieuw product uit te brengen.
Er treden steeds meer merken toe tot de markt, maar concurrentie, dáár ligt Strietman niet wakker van. “We zijn stevig marktleider in Nederland én België, blijkt uit onderzoek. Dat er nieuwe merken op de markt komen, juichen we alleen maar toe. We zijn nog een relatief onbekende categorie en samen bouwen we dat uit.”
Facebookgroepen met 50.000 volgers
Sociale media en influencermarketing spelen een grote rol binnen de populariteit van Pink Gellac. Met online advertenties wil het nieuwe klanten aantrekken en de winkels de benodigde publiciteit geven. Opvallend is dat er een stuk of vijf Facebookgroepen zijn over het merk. “De grootste groep heeft 50.000 volgers. Daar hoef ik niets voor te betalen en onderhoud ik niet. Het zijn groepen opgericht door fans; waar ze met elkaar praten, tips geven en onderling nagellak uitwisselen. Betere marketing is er niet. Daar ben ik best trots op, dat we dat hebben. Ik zeg weleens gekscherend dat we een klantenservice van 50.000 man hebben.”
Zo’n grote fangroep is natuurlijk fijn, maar wat als media opeens koppen met ‘Nageldrogers met uv-lamp mogelijk kankerverwekkend’? Het gebeurde in het begin van dit jaar toen Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat menselijke cellen die worden blootgesteld aan uv-licht beschadigd raken en celmutaties ontdekten die overeenkwamen met de mutatiepatronen van patiënten met huidkanker. Het resulteerde in vragen bij de klantenservice van Pink Gellac. “En terecht. Die vragen hadden wij ook”, beaamt Strietman.
“Wij onderzoeken elk product op veiligheid. De blootstelling die in het betreffende onderzoek getest was staat echter niet in verhouding met ons product bij normaal gebruik. Ons product gebruik je drie minuten. Ik heb aan een expert gevraagd waar ik de straling van onze lamp mee kon vergelijken: als ik in april drie minuten in de zon sta is de straling soortgelijk met de straling van één manicure”, aldus Strietman. Ze benadrukt dat het goed is dat er onderzoek wordt gedaan en dat het merk aan alle Nederlandse wet- en regelgeving voldoet. Destijds werd er op de website ook een statement geplaatst.
Het bracht het merk niet van zijn stuk. Ondertussen groeit het door en worden er intern allerlei expertises opgebouwd, van influencermarketing tot retailmarketing. Strietman hoopt dit jaar nog een winkel in Parijs te openen om verder Europa in te trekken. “We willen dat succesvolle Nederlandse bedrijf worden dat de wereld verovert.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;