Er staan nog altijd fouten op de kassabonnetjes van Albert Heijn, blijkt uit een analyse van de Consumentenbond. Wel zijn de fouten op de bonnetjes van supermarktketens Jumbo en Plus nagenoeg verdwenen.
De Consumentenbond controleerde eerder dit jaar kassabonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus. Bij Jumbo kwam 20 procent van de prijzen niet overeen met de prijs op de bon; bij Plus 15 procent en bij Albert Heijn 13 procent. De bond stelde de supermarktketens in april aansprakelijk voor schade aan de consument, door de hogere prijzen. Ook werden de ketens gesommeerd het probleem voor 30 juni op te lossen.
Prijsborden en mysterieshoppers
Jumbo en Albert Heijn beloofden dat klanten erop kunnen vertrouwen dat het bonnetje klopt: als dit niet het geval is, zouden prijsborden worden weggehaald en mysterieshoppers worden ingezet. Jumbo is deze afspraak nagekomen.
Albert Heijn, daarentegen, heeft de fouten op de kassabon niet opgelost. Ook zijn er geen rapportages te vinden van mysterieshoppers die de keten beloofde in te zetten, en staan er nog steeds prijsborden die al een half jaar niet kloppen.
De Consumentenbond zegt juridische stappen tegen Albert Heijn te onderzoeken. Daarentegen prijst de bond de veranderingen bij Plus en Jumbo. “We troffen bij Jumbo serieuze bereidheid aan om foute prijzen uit te bannen. En met succes. Daar zou Albert Heijn een voorbeeld aan moeten nemen.”
De supermarktketen zegt tegen het AD verbeteringen te hebben doorgevoerd, 'om ervoor te zorgen dat foutieve prijzen bij lokale aanbiedingen tot het verleden behoren'. Albert Heijn: "Onze metingen laten ook zien dat de maatregelen die we genomen hebben, effectief zijn en verkeerde prijzen nauwelijks meer voorkomen. Dit hebben we ook met de Consumentenbond gedeeld. De bevindingen van de Consumentenbond betreuren we.”
Gerard van Gummigalgen 3 jul, 21:23