Jeanine Holscher startte middenin de coronacrisis als ceo van Blokker. Het zijn drie bewogen jaren geweest voor de leider van de huishoudketen, vertelt ze in de RetailTrends podcast. De visie van Jeanine Holscher in zes quotes.
‘Ik en mijn collega’s in de retail zijn al bijna drie jaar crisismanagers’
Net nadat Holscher ceo van Blokker werd, moesten de winkels door COVID-19 hun deuren sluiten. Pas eind april kon Blokker weer open. “Het was een ramp”, zegt Holscher over deze periode. “Je moet positief blijven, met elkaar vooruitkijken. Maar het voelde als onteigening. Hoezo kan een ander zomaar besluiten dat mijn winkel dicht moet? En waarom staat daar niks tegenover? We zijn erg gehavend uit de strijd gekomen.” Die maanden hebben de keten volgens Holscher tientallen miljoenen euro’s gekost.
“Dan ga je weer open en denk je: nu ga je knallen. Maar dan komt er wat anders”, zegt Holscher, onder meer doelend op de Oekraïne-oorlog, de energieprijzen en de inflatie. “Zowel aan de omzet- als aan de kostenkant is het zo ontzettend...
Jeanine Holscher startte middenin de coronacrisis als ceo van Blokker. Het zijn drie bewogen jaren geweest voor de leider van de huishoudketen, vertelt ze in de RetailTrends podcast. De visie van Jeanine Holscher in zes quotes.
‘Ik en mijn collega’s in de retail zijn al bijna drie jaar crisismanagers’
Net nadat Holscher ceo van Blokker werd, moesten de winkels door COVID-19 hun deuren sluiten. Pas eind april kon Blokker weer open. “Het was een ramp”, zegt Holscher over deze periode. “Je moet positief blijven, met elkaar vooruitkijken. Maar het voelde als onteigening. Hoezo kan een ander zomaar besluiten dat mijn winkel dicht moet? En waarom staat daar niks tegenover? We zijn erg gehavend uit de strijd gekomen.” Die maanden hebben de keten volgens Holscher tientallen miljoenen euro’s gekost.
“Dan ga je weer open en denk je: nu ga je knallen. Maar dan komt er wat anders”, zegt Holscher, onder meer doelend op de Oekraïne-oorlog, de energieprijzen en de inflatie. “Zowel aan de omzet- als aan de kostenkant is het zo ontzettend hard knokken.”
‘Als we het winkelnetwerk in stand willen houden, moeten we filialen beter uitnutten’
Blokker telt momenteel bijna 400 winkels. Die landelijke dekking noemt Holscher de asset van Blokker. Maar er komt ook een kostenplaatje bij kijken. “Daarom moeten we onze winkels nog beter uitnutten.” Dat doet Blokker door samenwerkingen. Zo kunnen klanten hun Ochama-bestelling of DHL-pakket in de winkels van Blokker afhalen, en is een deel het winkelassortiment van Blokker op Thuisbezorgd.nl te bestellen.
‘We hoeven geen 15 staafmixers aan te bieden, dat is veel te ingewikkeld voor klanten’
Iedereen die een huishouden heeft. Dat is de doelgroep van Blokker. De retailer heeft de afgelopen jaren meer focus aangebracht in het assortiment. Koken, huishouden, eten en tafelen, daar draait het om. Blokker heeft bijvoorbeeld geen tuinafdeling meer. “Het is veel minder groot dan het was. Überhaupt hebben we minder artikelen. We hoeven niet meer vijftien staafmixers te hebben, dat is veel te ingewikkeld. Zorg maar dat je vijf hele goede mixers in een paar prijsklassen hebt.”
De fast sellers staan in de winkels, de long tail wordt online via Blokker.nl aangeboden. De ruimte die daardoor overblijft in winkels, benut Blokker weer voor samenwerkingen. Zo is in Muiden een deel van de winkel vrijgemaakt voor een showroom van online meubelwinkel Vince Group. “Dat geeft ons weer de mogelijkheid om onze artikelen te laten zien in de showroom-context van die partner.”
‘We moeten het van kwaliteit en service hebben’
Blokker heeft momenteel 300 verkooppartners op het online platform. “Maar niet iedereen kan zomaar partner bij ons worden”, stelt Holscher. Aan de voorkant wordt echt naar de kwaliteit van producten gekeken. Ook voor het eigen merk, dat Blokker sinds een paar jaar heeft, gelden strenge kwaliteitseisen. “A-merk-kwaliteit voor een Blokker-prijs, zeggen we over ons eigen merk.”
Personeel in de winkels biedt service door productexpert te zijn. Heeft Blokker veel moeite met het vinden van winkelpersoneel? Momenteel gaat het wel, zegt de ceo. “De functie is best aantrekkelijk. Je bent niet alleen aan het vakkenvullen, maar bijvoorbeeld ook bezig met de afhaalpunten. Het is veelzijdig. En wat mooi is aan de retail, is dat je met weinig opleiding eenvoudig door kunt groeien naar het hoofdkantoor. In welke andere branche kan dat nog?”
‘Circa 100 Blokker-winkels zijn nog wat aan de grote kant’
“Van 300/400 vierkante meter kunnen we tegenwoordig een mooie Blokker bouwen", meent Holscher. Circa honderd winkels zijn momenteel nog te groot. “Bij een winkel over meerdere verdiepingen, wat we eigenlijk ook helemaal niet fijn vinden, leveren we bijvoorbeeld verdiepingen in als een eigenaar die wil ombouwen tot woningen. Er trekt ook weleens een Intertoys in een van die winkels. We zijn eigenlijk dagelijks met die winkelportefeuille bezig."
‘Als leider kun je alleen duurzaamheid bepleiten als je er zelf bevlogen over bent’
Duurzaamheid is een speerpunt voor Holscher. Het schuurt soms dat ze in een branche werkt die inzet op consumeren. “Maar je kunt natuurlijk wel consuminderen door dingen van hele goede kwaliteit te maken. En door producten te repareren of te recyclen. Er tonnen aan koffiecupjes worden bij ons gerecycled. Klanten kunnen hun oude pannen inleveren tegen korting.” Door de hele keten treft Blokker duurzame maatregelen, van verpakken tot de last mile. “Ik denk ook echt, als je projecten kunt definiëren die goed zijn voor de klant, neem producten van nog betere kwaliteit, dat het ook goed is voor het milieu en voor de portemonnee. Van die projecten krijgen we enorme energie.”
Duurzaamheid is niet van één iemand bij Blokker. “We hebben geen mvo-manager of sustainability-afdeling. Iedereen is ermee bezig. Elke maandag krijg ik feedback van winkels en dan komen er allerlei punten: ‘Waarom zit dit hier nog omheen, kan dit niet anders?’ Daar ben ik heel blij mee.”
De gehele podcastaflevering met Jeanine Holscher is hier terug te luisteren.