Is een golf aan retailfaillissementen echt aanstaande?

Is een golf aan retailfaillissementen echt aanstaande?

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer Ward van der Stee, sectoranalist retail en leisure bij ABN Amro over retailfaillissementen. 
 

De laatste tijd vallen er steeds meer retailers om. VanMoof, Score Group, Scotch & Soda: het is een slechts een kleine greep uit retailers die failliet zijn verklaard. Kredietverzekeraar Allianz waarschuwde onlangs dat er nog vele retailfaillissementen gaan volgen. Bevinden we ons nu in de voorspelde golf? En hoe erg wordt het nog? 

Ziet u een stijging in het aantal retailfaillissementen? 

“Er zijn een paar manieren waarop je ernaar kunt kijken. Als we naar het hele jaar kijken tot nu toe, en als je dan diezelfde periode met de voorgaande twee jaar vergelijkt, dan zie je inderdaad een stijging van het aantal faillissementen in de detailhandel. 

Dat is op zich wel goed te verklaren. Ze hebben te maken met inflatie en stijgende kosten voor personeel, huur, energie en...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer Ward van der Stee, sectoranalist retail en leisure bij ABN Amro over retailfaillissementen. 
 

De laatste tijd vallen er steeds meer retailers om. VanMoof, Score Group, Scotch & Soda: het is een slechts een kleine greep uit retailers die failliet zijn verklaard. Kredietverzekeraar Allianz waarschuwde onlangs dat er nog vele retailfaillissementen gaan volgen. Bevinden we ons nu in de voorspelde golf? En hoe erg wordt het nog? 

Ziet u een stijging in het aantal retailfaillissementen? 

“Er zijn een paar manieren waarop je ernaar kunt kijken. Als we naar het hele jaar kijken tot nu toe, en als je dan diezelfde periode met de voorgaande twee jaar vergelijkt, dan zie je inderdaad een stijging van het aantal faillissementen in de detailhandel. 

Dat is op zich wel goed te verklaren. Ze hebben te maken met inflatie en stijgende kosten voor personeel, huur, energie en inkoop. Als we wat verder terugkijken, dan zien we dat het aantal faillissementen op het niveau zit van 2018 en 2019. Dus wat dat betreft is er dan weer niet zoveel bijzonders aan de hand.”
 

Dus het aantal faillissementen van nu is vergelijkbaar met pre-corona? 

“Ja. Wat we wel zien is dat het aantal faillissementen een paar maanden terug flink is gestegen. Waar we eerst achter liepen op de pre-coronaniveaus, zitten we opeens op datzelfde niveau. Maar terugkijkend op de afgelopen maand zien we dat de faillissementen in de detailhandel weer gedaald zijn. 
 

Waar er in februari nog 32 faillissementen waren in de detailhandel, waren dat er in juni nog maar 19. En daarvoor, in mei, stond de teller op 22, en in april op 18. Wat dat betreft zijn er in de laatste drie maanden niet heel veel faillissementen.
 

Maar het klopt wel dat er een aantal tot de verbeeldingsprekende bedrijven failliet zijn gegaan, zoals Score en VanMoof. Een aantal daarvan is in de laatste maand geweest. Het zou zomaar kunnen zijn dat het faillissementscijfer van die maand wat hoger uitkomt dan de afgelopen maanden, maar echt zeker weten doe ik dat niet. Wie weet zijn het alleen die bekende namen, en weinig andere bedrijven.”


Het is dus opvallend dat er de laatste periode veel bekende namen ten onder gaan? 

“Ja, maar over het algemeen zie ik niet per se veel faillissementen in de detailhandel. Als je naar de groothandel kijkt, zie je wel een flinke stijging, vooral in de laatste maand. Daar is het een ander verhaal. Ook in de automotive, autohandel, zie je een heel normaal niveau, zelfs nog een beetje onder pre-coronaniveaus.”
 

Is het dan toeval dat er de laatste tijd grote namen omvallen?

“Toeval bestaat niet, maar het is natuurlijk wel zo dat de detailhandel te maken heeft met een aantal problemen. Hogere inkoopprijzen, de lonen, hogere energieprijzen en huren. Daarvan kan niet altijd alles worden doorberekend naar de consument. 
 

Daarnaast stijgen de lonen ook niet zo hard mee. Zolang de prijzen nog stijgen, verkiezen consumenten goedkopere producten boven duurdere. Of stellen ze aankopen uit, wat zeker geldt voor duurdere producten. Dat er meer bedrijven omvallen dan in de afgelopen jaren, vind ik heel waarschijnlijk. Of het ook boven pre-coronaniveau is uitgekomen, dat weet ik nog niet.”

 

Consumenten letten dus meer op kleinere prijzen. Hebben retailers met duurdere producten het nu zwaarder dan een discounter als Action? 

“Dat durf ik niet te zeggen. Sommige bedrijven die inzetten op een lage prijs, zoals Big Bazar, hebben het ook weer moeilijk. Een lage prijs is dus niet een garantie dat het goed gaat. We zien wel in de supermarkten dat er voor goedkopere producten en huismerken wordt gekozen. Dat zijn veranderingen in het aankoopgedrag om de kosten te drukken.”


Hoe kijkt u naar de waarschuwing voor een faillissementsgolf van Allianz? 

“Ik snap heel goed wat zij zien en verwachten. Ze zien een opstapeling van problemen voor de detailhandel. Die zien wij ook. We zien dat de detailhandel het zwaar heeft, maar we zien ook dat het aantal faillissementen op het niveau van 2018/2019 ligt. Dat waren jaren waarin het best goed ging met de detailhandel. 
 

Het aantal faillissementen lag de afgelopen paar jaren laag, waardoor het nu lijkt alsof er heel veel zijn. Dat het aantal faillissementen nu oploopt was te verwachten, dat er een terugkeer is naar normale niveaus ook. Er zijn veel problemen voor de detailhandel waardoor het aantal wel gaat toenemen. Maar om te spreken van een grote golf aan faillissementen, vind ik nog te vroeg.”
 

Hoe kunnen retailers die op omvallen staan het nog wél redden? 

“Ze moeten heel erg letten op de kosten die ze maken. Maatregelen treffen die het energieverbruik beperken en zorgen dat je niet teveel inkoopt. Maar er zijn ook een flink aantal problemen waar je niet omheen kunt, zoals winkelpersoneel en een pand.
 

Ook distributiecentra zijn duurder geworden, evenals het vervoeren van pakketjes. Daardoor is e-commerce ook niet altijd de oplossing. En tref op tijd regelingen met de Belastingdienst als je coronasteun hebt gehad en je die nog moet terugbetalen. Dat is verstandig.
 

Als bedrijven dat nu nog moeten doen, zijn ze aan de late kant. Als je niet uitkijkt, vraagt de Belastingdienst een faillissement voor je aan en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Dit zijn een aantal manieren om het uit te spreiden en te hopen dat het snel economisch beter gaat.”
 

Wanneer verwacht u dat de economie weer opkrabbelt? 

“Dat durf ik niet te zeggen. Er zijn een hoop dingen in de wereld gaande die onvoorspelbaar zijn. Gelukkig zien we wel dat de inflatie de afgelopen maanden blijft dalen. Dat is voor veel detailhandelaren goed nieuws: hun producten hoeven niet duurder te worden.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!