RetailTech: Nooit meer scrollen door reviews 

RetailTech: Nooit meer scrollen door reviews 

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, TikTok en Mediahuis. 

Amazon

E-commercegigant Amazon maakt het voor klanten overbodig om door pagina's aan productreviews heen te scrollen, voordat ze een aankoop doen. Met behulp van generatieve AI worden alle reviews gecategoriseerd onder enkele woorden, die het sentiment van meerdere klanten typeren. "We willen het nog makkelijker maken om overeenkomsten in beoordelingen te zien. Met de recente verbeteringen van AI, kunnen we continu aan veranderende klantbehoeften voldoen", aldus e-commercedirecteur Vaughn Schermerhorn.

TikTok 

Socialmediaplatform TikTok komt met een nieuwe feature die speciaal is ontworpen voor retailers en merken,. Met Fulfilled by Tiktok wordt het naar eigen zeggen makkelijker om via het platform te verkopen: de service neemt een stukje logistiek uit handen, waarbij items worden opgeslagen,...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, TikTok en Mediahuis. 

Amazon

E-commercegigant Amazon maakt het voor klanten overbodig om door pagina's aan productreviews heen te scrollen, voordat ze een aankoop doen. Met behulp van generatieve AI worden alle reviews gecategoriseerd onder enkele woorden, die het sentiment van meerdere klanten typeren. "We willen het nog makkelijker maken om overeenkomsten in beoordelingen te zien. Met de recente verbeteringen van AI, kunnen we continu aan veranderende klantbehoeften voldoen", aldus e-commercedirecteur Vaughn Schermerhorn.

TikTok 

Socialmediaplatform TikTok komt met een nieuwe feature die speciaal is ontworpen voor retailers en merken,. Met Fulfilled by Tiktok wordt het naar eigen zeggen makkelijker om via het platform te verkopen: de service neemt een stukje logistiek uit handen, waarbij items worden opgeslagen, opgehaald, verpakt en verzonden naar de klant die de aankoop via Tiktok heeft afgerond. “Zo kunnen merken zich concentreren op belangrijke aspecten van hun bedrijf, zoals marketing en productontwikkeling.”

De proef loopt vooralsnog alleen in het VK. Het bedrijf zegt er niet bij hoe duur de service is.

Mediahuis

Een volledige website op AI, zonder de tussenkomst van menselijke copywriters? Het lijkt voor veel retailers een werkelijkheid in een verre toekomst, maar niks is minder waar: Mediahuis heeft zonder de tussenkomst van mensen een volledige website gelanceerd. Door een combinatie van ANP-nieuwsberichten en het nieuwste algoritme van ChatGPT is er op de website een continue doorloop van berichten. Hoewel Mediahuis weinig te maken heeft met retail, kun je daar als merk zeker van leren.

Zo koos de uitgever allereerst voor een betrouwbare basis. Deze basis is voor Mediahuis berichten van het ANP, maar dit kunnen net zo goed kledingstukken uit vorige collecties, of eerder ingevoerde ideeën voor blogs zijn, bijvoorbeeld. De rest van de website wordt aangevuld door ChatGPT: van de kopen tot seo-proof teksten. 

Mediahuis geeft wel een tip mee: mocht je live gaan met dit soort experimenten, zorg dat alles aan het einde van de dag wordt gecheckt door menselijke copywriters.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!