“Goed A-merk doet weinig prijspromotie”

Goed presterende A-merken doen minder aan prijspromotie dan minder succesvolle A-merken. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Roland Berger naar de prijspolitiek van 350 A-merken in Europa. Uit die studie blijkt dat succesvolle premium-merken zeven procent van hun jaaromzet behalen uit prijspromoties. Bij de minder succesvolle is dat twaalf procent.

Jérôme Koelewijn van Roland Berger: “Af en toe een stevige korting werkt veel beter. Als je dat hooguit twee tot drie keer per jaar doet, kun je ook een groter voordeel wegeven.”

Als A-merken de strijd tegen huismerken willen winnen, moeten ze volgens Koelewijn ook hun distributiestrategie wijzigen. “De meeste fabrikanten in Nederland zijn huiverig om met hun producten in de schappen bij discounters te liggen. Die vrees is overbodig. Hoe meer afzetkanalen je benut, hoe beter het is, zo wijst ons onderzoek uit.” Succesvolle A-merken halen met vijftien procent bijna twee keer zo veel omzet bij discounters als minder succesvolle.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!