Detailhandel ziet verkoopvolumes dalen, wel minder faillissementen 

Detailhandel ziet verkoopvolumes dalen, wel minder faillissementen 

De totale omzet van de detailhandel steeg in het tweede kwartaal met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat komt opnieuw door hoge verkoopprijzen: het volume lag zo'n 4 procent lager. Wel was het aantal retailfaillissementen lager dan voorgaande perioden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 

In de hele foodsector steeg de omzet met bijna 10 procent, maar ook de verkoopprijzen namen de afgelopen kwartalen toe. Het verkoopvolume daalde met 3 procent. Vooral voedingsspeciaalzaken verkochten minder (-6,5 procent). 

In de non-foodsector was het beeld minder positief: hier was de daling in verkoop (-4,6 procent) hoger dan de omzetstijging (3 procent). Vooral kledingwinkels, doe-het-zelf-winkels en winkels in consumentenelektronica verkochten minder. 

Op het gebied van onlineverkopen zag het beeld er het afgelopen kwartaal positiever uit dan de periode ervoor: de onlineomzet steeg met 4 procent ten opzichte van 2022. Multichannelers zagen hun omzet met 5 procent stijgen.

Het is het vijfde kwartaal op rij dat de omzetten in de detailhandel stegen door hoge verkoopprijzen. Het eerste kwartaal van 2022 was volgens het CBS het laatste kwartaal dat de verkoopvolumes hoger waren dan het jaar ervoor. 

Er werden een stuk minder faillissementen geteld dan een jaar geleden. In het tweede kwartaal werden er 59 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard: 27 minder dan het kwartaal hiervoor. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!