Multichannel is al een aantal jaren een toverwoord binnen de retail. Bedrijven missen de boot als zij geen gebruik maken van de nieuwste verkoopkanalen, is de gedachte. Magnus Management Consultants vroeg zich af wat er van die voorspelling terecht is gekomen. Het verrichte daartoe een verkennend onderzoek naar de inzet van verschillende (verkoop-)kanalen in de retail.
“De resultaten van dit onderzoek waren ontnuchterend”, aldus Magnus Management Consultants. Zo zijn er genoeg retailers die internet niet als verkoopkanaal zien. De Bijenkorf bijvoorbeeld maakte onlangs nog bekend de verkoop via internet te staken. En een keten als Prénatal geeft vooral informatie via hun site, waarbij eigen artikelen die te koop staan op sites als Marktplaats nog voor de grootste online concurrentie zorgen.
“Internet als verkoopkanaal wordt in de retailpraktijk pas ingezet als organisaties een druk voelen om te investeren. Deze druk kan veroorzaakt worden door de klantvraag of door concurrenten die via online verkoop marktaandeel afsnoepen. Als concurrenten deze stap niet of niet met succes genomen hebben en er geen nieuwe online partijen op de markt verschijnen, blijven dergelijke prikkels uit”, aldus een toelichting van Magnus Management Consultants op het onderzoek.
Het onderzoek bestond uit literatuurstudie en interviews met onder meer Prénatal, Hema, Hoogenbosch Retail Group en BCC.
“Ontnuchterend resultaat multichannel”
Gepubliceerd op 25 april 2006 om 00:00
Reacties 0