HEMA komt ook met eigen retail medianetwerk
Gepubliceerd op 24 oktober 2023 om 15:37
HEMA lanceert dinsdag zijn eigen retail medianetwerk. De warenhuisketen volgt daarmee het pad dat diverse supermarktketens hebben geplaveid.
Na diverse pilots heeft HEMA in zijn 280 vestigingen in Nederland honderden schermen (289) geplaatst waarop andere merken kunnen adverteren voor hun eigen product. Cco Bas Verheijen stelt nu al dat er in de loop van 2024 meerdere schermen bij zullen komen. Naar eigen zeggen hebben de adverterende merken met het retail medianetwerk een bereik van een half miljoen klanten per dag.
Door in retail media te stappen, volgt HEMA het voorbeeld van diverse supermarktketens, die er een lucratieve bijverdienste van hebben gemaakt. Zo liet Ahold Delhaize topman Frans Muller al weten dat er 500 miljoen euro mee was gemoeid. Ook supermarkt Plus heeft overal displays in zijn winkels.
Maarten Gijsenberg, hoogleraar marketingdynamieken aan de Rijksuniversiteit Groningen, gaf eerder al antwoord op de vraag: hoe toekomstbestendig is retailmedia?