Sportieve vrienden die samen het hoogste sportdoel willen bereiken: goud. Dat is de basis van de ondernemers – waaronder wereldkampioen Mathieu van der Poel – achter 4Gold. Hun foodtechbedrijf biedt voedingssupplementen aan op basis van het dna van de klant.
De basis voor het idee achter 4Gold ligt dicht bij een persoonlijk verhaal van ceo Brent Luyckx. Als actief wielrenner kreeg hij te maken met de ziekte van Crohn. “Ik zocht naar oplossingen”, vertelt Luyckx. “Zo kwam ik in aanraking met de technologie waarbij je via dna inzichten krijgt in je gezondheid. Dat vond ik interessant.”
In ploeggenoot bij de jeugd Mathieu van der Poel en voormalig MX-rijder Axel Roelants vond hij partners in crime om kwalitatieve supplementen te ont wikkelen die vriendelijk zijn voor maag en darmen.
Het leidde in 2017 tot de oprichting van 4Gold: een platform dat gepersonaliseerde voedingssupplementen biedt op basis van dna. Aan de hand van een dna-test wordt bepaald welke supplementen voor een persoon werken. Dat klinkt spannend, maar volgens Luyckx valt dat wel mee. “De...
Sportieve vrienden die samen het hoogste sportdoel willen bereiken: goud. Dat is de basis van de ondernemers – waaronder wereldkampioen Mathieu van der Poel – achter 4Gold. Hun foodtechbedrijf biedt voedingssupplementen aan op basis van het dna van de klant.
De basis voor het idee achter 4Gold ligt dicht bij een persoonlijk verhaal van ceo Brent Luyckx. Als actief wielrenner kreeg hij te maken met de ziekte van Crohn. “Ik zocht naar oplossingen”, vertelt Luyckx. “Zo kwam ik in aanraking met de technologie waarbij je via dna inzichten krijgt in je gezondheid. Dat vond ik interessant.”
In ploeggenoot bij de jeugd Mathieu van der Poel en voormalig MX-rijder Axel Roelants vond hij partners in crime om kwalitatieve supplementen te ont wikkelen die vriendelijk zijn voor maag en darmen.
Het leidde in 2017 tot de oprichting van 4Gold: een platform dat gepersonaliseerde voedingssupplementen biedt op basis van dna. Aan de hand van een dna-test wordt bepaald welke supplementen voor een persoon werken. Dat klinkt spannend, maar volgens Luyckx valt dat wel mee. “De dna-analyse kan vrij eenvoudig worden afgenomen. Klanten bestellen online een afnamekit en krijgen deze normaal gezien de volgende dag thuisbezorgd. Via de app registreren ze hun proefbuisje. Vervolgens verzamelen ze dna door met het staal langs hun wangslijmvlies te wrijven. Dat wordt teruggestuurd en geanalyseerd door een universitair laboratorium. Na 4 tot 6 weken ontvangen de klanten hun resultaten in de app en helpen we hen via een call met ons R&D-team op weg naar hun doelen.”
De oprichters verdienden hun sporen in de topsport.
Met ambassadeurs als Mathieu van der Poel en Alberto Contador werkt 4Gold aan zijn expansie
Data en voeding
De marketingstrategie van 4Gold is gebouwd rond ambassadeurs, bij voorkeur topsporters. De bekendste is medeoprichter Mathieu van der Poel, zo onderkent ook Luyckx. “Mathieu is heel duidelijk over wat 4Gold voor hem doet en gebruikt onze producten. Hij laat zien dat hij zich er goed bij voelt. Het helpt wel als iemand als hij dat zegt.” Daarmee doelt Luyckx op de prestaties van de wielrenner. Afgelopen jaar werd Van der Poel wereldkampioen bij het wegwielrennen en won hij 2 van de 5 andere belangrijke eendagswedstrijden (Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix red.). Ook werd hij wereldkampioen veldrijden, een grote sport in het thuis land van 4Gold, België.
Luyckx: “Mathieu als wereldkampioen is natuurlijk een prachtig uithangbord. Dat maakt een wereld van verschil. Als de wereldkampioen in een sport bepaalde innovaties gebruikt, raakt de rest van de sport vanzelf geïnteresseerd. Dat geldt voor zijn medeprofessionals, maar ook voor alle mensen die op amateurniveau sporten of de sport volgen. Eigenlijk is ons assortiment geschikt voor eenieder die een topsportprestatie wil leveren – ook in een kantoorbaan of als je actief bezig bent. Iedereen die op zoek is naar de beste versie van zichzelf is onze doelgroep.”
4Gold combineert supplementen met data en technologie. Dat maakt dat het bedrijf naar eigen zeggen op dit moment in de markt geen directe concurrentie heeft. “In Europa is er momenteel niemand die hetzelfde doet als wij”, schetst Luyckx. “Natuurlijk hebben we op het gebied van supplementen veel concurrentie en er zijn ook meerdere bedrijven die op basis van technologie analyses maken over het lichaam, maar de combinatie maakt ons uniek.”
De meest gestelde vraag van critici is: werkt het wel echt? Luyckx ligt daar niet wakker van. “Iets nieuws stuit altijd eerst op weerstand. De meeste kritiek komt van mensen die niet goed zijn geïnformeerd. Het is dan heel makkelijk om dingen te roepen. Wij hebben een wetenschappelijke basis die de kritieken moet doen verstommen. De toekomst zal uitwijzen dat onze aanpak de juiste is.”
De dna-test wordt geanalyseerd door een universitair lab.
Lokale ambassadeurs
Over die toekomst gesproken: 4Gold ziet nog veel mogelijkheden om te groeien. In juli staken externe investeerders en het eigen management nog 1,3 miljoen euro in het bedrijf. Over 5 jaar moet het merk voet aan de grond hebben in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Elk land moet dan zijn lokale ambassadeurs hebben, om de producten goed in de markt te zetten.
Deze moeten dan ook extra bekendheid genereren in de nieuwe gebieden. Naast Van der Poel gebruiken de renners van zijn ploeg de supplementen en is het bedrijf supplier bij team Alpecin-Deceuninck. Daarnaast haakten sporters aan uit Spanje (Alberto Contador, wielrennen), Frankrijk (Maxime Renaux, motorcross), Zuid-Afrika (Jamie Riddle, triathlon) en het Verenigd Koninkrijk (Danny Hart, mountainbike). Tot slot moet het merk meer zichtbaar worden in de winkels. In België zijn er al samenwerkingsverbanden met winkels als Runnerslab en ook in Nederland is het merk van plan offline punten te creëren waar klanten de producten kunnen verkrijgen en advies kunnen inwinnen.
4Gold is supplier bij Alpecin-Deceuninck.
Fysieke retail
“We willen in sportwinkels te verkrijgen zijn, maar ook in centra waar diëtisten en dokters werkzaam zijn. Zo kan alles op wetenschappelijke basis worden gedaan. Dan verenig je kennis en kunde, zowel offline als online. We willen geen honderden retailpunten maar specifieke partnerships met dealers om elkaar te versterken.”
Van topsporter tot ondernemer is toch wel wat anders. “Het grootste verschil is in mijn ogen dat je als ondernemer constant moet presteren en weinig tijd krijgt om te trainen, terwijl dit als professionele atleet totaal verschillend is”, aldus Luyckx. Toch ziet hij ook veel overeenkomsten: “Je moet risico’s nemen, discipline en doorzettingsvermogen hebben en de competitie durven aangaan.”
In de app worden de resultaten vastgelegd.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;