Nog niet zo gek lang geleden ontstond er altijd enige onrust als er innovaties doorbraken die menselijke taken overbodig kunnen maken. Dat de stemming snel kan omslaan is de afgelopen jaren wel bewezen. Robot-dc’s, zelfscankassa’s en volledig onbemande winkels zijn in opmars. De klantenservicemedewerker heet op sommige plekken al ChatGPT.


En de ceo van de toekomst, is dat ook een AI-bot? “We gaan een tijd in waarin bedrijven een plek aan de bestuurstafel moeten leeghouden voor AI”, voorspelt innovatie-expert Atif Rafiq in deze editie van RetailTrends. Niet alleen relatief eenvoudig en praktisch werk, maar straks ook strategie en beleid in handen van kunstmatige intelligentie? Een Chinese gameontwikkelaar probeerde het al een poosje, terwijl vervoersmaatschappij Stena Line uiteindelijk bijna alle bedrijfsbesluiten door AI wil laten nemen.


AI is in deze techspecial onvermijdelijk een vaak terugkerend thema. Albert Heijn-techbaas Gerhard van der Bijl vertelt over de rol van het eigen AI-lab van de supermarktketen. “Heb je een idee, dan ga je naar het lab en daar helpen ze je om die innovatie groter te...