Nog niet zo gek lang geleden ontstond er altijd enige onrust als er innovaties doorbraken die menselijke taken overbodig kunnen maken. Dat de stemming snel kan omslaan is de afgelopen jaren wel bewezen. Robot-dc’s, zelfscankassa’s en volledig onbemande winkels zijn in opmars. De klantenservicemedewerker heet op sommige plekken al ChatGPT.
En de ceo van de toekomst, is dat ook een AI-bot? “We gaan een tijd in waarin bedrijven een plek aan de bestuurstafel moeten leeghouden voor AI”, voorspelt innovatie-expert Atif Rafiq in deze editie van RetailTrends. Niet alleen relatief eenvoudig en praktisch werk, maar straks ook strategie en beleid in handen van kunstmatige intelligentie? Een Chinese gameontwikkelaar probeerde het al een poosje, terwijl vervoersmaatschappij Stena Line uiteindelijk bijna alle bedrijfsbesluiten door AI wil laten nemen.
AI is in deze techspecial onvermijdelijk een vaak terugkerend thema. Albert Heijn-techbaas Gerhard van der Bijl vertelt over de rol van het eigen AI-lab van de supermarktketen. “Heb je een idee, dan ga je naar het lab en daar helpen ze je om die innovatie groter te...
Nog niet zo gek lang geleden ontstond er altijd enige onrust als er innovaties doorbraken die menselijke taken overbodig kunnen maken. Dat de stemming snel kan omslaan is de afgelopen jaren wel bewezen. Robot-dc’s, zelfscankassa’s en volledig onbemande winkels zijn in opmars. De klantenservicemedewerker heet op sommige plekken al ChatGPT.
En de ceo van de toekomst, is dat ook een AI-bot? “We gaan een tijd in waarin bedrijven een plek aan de bestuurstafel moeten leeghouden voor AI”, voorspelt innovatie-expert Atif Rafiq in deze editie van RetailTrends. Niet alleen relatief eenvoudig en praktisch werk, maar straks ook strategie en beleid in handen van kunstmatige intelligentie? Een Chinese gameontwikkelaar probeerde het al een poosje, terwijl vervoersmaatschappij Stena Line uiteindelijk bijna alle bedrijfsbesluiten door AI wil laten nemen.
AI is in deze techspecial onvermijdelijk een vaak terugkerend thema. Albert Heijn-techbaas Gerhard van der Bijl vertelt over de rol van het eigen AI-lab van de supermarktketen. “Heb je een idee, dan ga je naar het lab en daar helpen ze je om die innovatie groter te maken.” En ceo Christina van Spaendonck van mannenschoenenmerk Van Lier: “Ooit kunnen we met AI een volledig nieuwe schoenencollectie ontwerpen.”
De stormachtige doorbraak van AI onderstreept het belang van meer vrouwen in retailtech
Kunstmatige intelligentie bevindt zich in de onstuimige groeifase waarin iedereen er ‘iets’ mee moet of wil. Als contentmakers laten ook wij ons verleiden. Een cover gemaakt door AI, zou dat niet wat zijn? Het resultaat van het programma DALL-E was nog niet wat we ervan hoopten. Eerder publiceerden we bij wijze van experiment al eens een blog over ChatGPT, geschreven door ChatGPT. Aardig, voor een bot. Maar geen waardevolle aanvulling, laat staan vervanging voor menselijke auteurs. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt hoe nieuw de technologie nog is en dat AI-systemen zelflerend zijn, en dus ‘vanzelf’ steeds beter worden.
De stormachtige doorbraak van AI onderstreept ook het belang van meer vrouwen in de techsector. “Neem de ethische vraagstukken rond AI en privacy”, zegt directeur Lieke Lamb van Women in Tech Netherlands. “Wie op een veilige manier met de mogelijkheden wil omgaan, moet de kwesties vanuit meerdere perspectieven bekijken. En zeker de retailsector moet een afspiegeling van de samenleving zijn. Bij wat je maakt en verkoopt wil je toch je doelgroep representeren?”
In dit magazine lichten we 3 vrouwelijke techbeslissers uit. En eerlijk is eerlijk, dat viel nog niet mee. Het aandeel vrouwen in techberoepen in Nederland is slechts 16 procent. In feite kampen de innovatie-afdelingen van retailers met hetzelfde probleem als de bestuurskamers. Want terwijl vrouwen nog altijd de meeste aankopen doen (geen belegen vooroordeel, elk marktonderzoek toont dit aan), stippelen overwegend mannen retailstrategieën uit. En dat geldt dus ook voor hoe technologie consumenten kan bedienen. Een bekend voorbeeld is Apple, wiens developers er bij de eerste versie van de gezondheidsapp Health niet aan de mogelijkheid hadden gedacht om je menstruatiecyclus bij te houden.
Ook vanuit commercieel perspectief is het niet verkeerd de rollen vaker om te draaien: meer vrouwen aan de knoppen, meer mannen als consument. Waarom? Vraag dat maar aan Van Lier-topvrouw Spaendonck, een zeldzaam voorbeeld van een vrouw die een mannenmerk leidt. “Op het moment dat iemand klant bij ons wordt, blijft hij dat gemiddeld 15 jaar lang. Zo zit de mannenwereld in elkaar: als een schoen goed zit, koop je ze iedere keer opnieuw.”