De metaverse mag dan geen hype meer zijn, virtuele werelden blijven een belangrijke manier om – jonge – doelgroepen op een nieuwe manier te bereiken. Heel wat retailers werken hard om het domein te ontdekken en ermee te experimenteren. Deze 4 cases uit de afgelopen jaren vallen op.

 

1. Walmart - In strijd met Amazon en Alibaba

Walmart, ‘s werelds grootste retailer op basis van omzet, betreedt de metaverse om de fysieke en virtuele winkelervaringen van klanten te integreren. Het bedrijf wil handel in de virtuele omgeving combineren met zijn fysieke winkels. Klanten kunnen bijvoorbeeld sinds 2023 artikelen voor hun echte huizen kopen die overeenkomen met wat ze voor hun virtuele huizen kopen in games zoals House Flip. Daarnaast is het in virtuele werelden zoals Zepeto mogelijk kledingstukken aan te schaffen van Walmarts modemerk Scoop.


De winkelketen streeft ernaar zo de klantbetrokkenheid te vergroten en een nieuwe vorm van verkoop te bieden. Met zijn uitgebreide netwerk van fysieke winkels in de Verenigde Staten wil Walmart naadloze overgangen tussen de virtuele en echte wereld...