‘Malaise bij grote ketens raakt alle retailers in de winkelstraat’, kopte Het Financieele Dagblad dit najaar op de voorpagina van de zaterdagkrant. Wat nou winkelstraat? In deze column kondig ik het einde van de winkelstraat aan. Een straat met voornamelijk winkels, dat is niet meer van deze tijd.


Retail- en vastgoedexperts redeneren als volgt. Winkelstraten dreigen onaantrekkelijk te worden doordat grote ketens failliet gaan of zich terugtrekken. Hierdoor ontstaat een onaantrekkelijk straatbeeld en krijgen ook de kleinere speciaalzaken het zwaar.


Het is zeker waar dat meerdere detailhandelsketens het moeilijk hebben of failliet zijn gegaan. Denk aan Shoeby, Big Bazar, BCC, Doek Retail, Scotch & Soda, Score en eerder al Kijkshop en Miss Etam. Ketens die er nog wel goed voorstaan, zoals H&M en Zara, krimpen in hun winkelbestand. Het gevaar van leegstand en verloedering ligt op de loer. Straten vol met gaten.


Waarom blijven ondernemers tegen de stroom in zwemmen, het is toch overduidelijk? Tegenwoordig gaat 30 procent tot 40 procent van alle aankopen via online. Niet meer dan logisch dat het winkelbestand...