JD Sports, Casa, Game Mania, MediaMarkt: zomaar wat retailers die de afgelopen 2 jaar werden getroffen door een cyberaanval. Cybercriminaliteit is een groot en soms nog onderschat risico van de digitaliserende wereld. Gina Doekhie, cybercrimespecialist en digitaal detective, legt uit hoe retailers zich kunnen wapenen.

 

Ransomware: grootste gevaar voor merken

 “De grootste actuele dreiging voor retailers is ransomware. Daarmee gijzelen criminelen alle data binnen jouw bedrijf en kun je niet meer bij je gegevens: niet meer bij informatie over klanten, leveranciers, boekhouding. Je hele bedrijf ligt plat.


Ransomware is software die cybercriminelen installeren als ze je bedrijf digitaal binnensluipen. Na de hack versleutelen ze alle data en stelen ze zelfs vertrouwelijke gegevens. Om weer toegang te krijgen moet je losgeld betalen. Dat is het verdienmodel. MediaMarkt kreeg 2 jaar geleden te maken met ransomware. Een deel van de organisatie kon toen niet functioneren.”

 

 

‘Een...