Deze beddenmakers lieten een nachtmerrie achter zich
Het faillissement van hun vorige bedrijf bracht Arend en Marjolein Vaders niet aan het wankelen. Van hun laatste geld kocht het echtpaar 3 bedden en maakte het stel een nieuwe start onder de naam Bedaffair. De missie van het duurzame beddenbedrijf werd doorgezet: matrassen zonder plastic, maar met natuurlijke materialen als wol en paardenhaar.
Deze rubriek komt tot stand in samenwerking met ABN AMRO
“Vóór Bedaffair hadden we al een matrassenmerk. Het familiebedrijf was in 1994 opgericht door Marjoleins vader, ontstaan uit het idee dat plastic grondstoffen niet geschikt zijn voor matrassen. Een synthetisch matras zorgde regelmatig voor een verstoorde nachtrust, omdat het nat en klam werd.
In Nederland waren toen nog geen matrassen van natuurlijk materiaal, dus gingen we pionieren. We zochten natuurlijke materiaal zoals wol, dat wél tegen warmte en vocht kan. Vanaf het begin hadden we productie en verkoop. Ook produceerden we voor een ander merk. In 2012 moesten we 4 ton bezuinigen omdat de ordermap vrijwel leeg bleef in de nasleep van de...
Het faillissement van hun vorige bedrijf bracht Arend en Marjolein Vaders niet aan het wankelen. Van hun laatste geld kocht het echtpaar 3 bedden en maakte het stel een nieuwe start onder de naam Bedaffair. De missie van het duurzame beddenbedrijf werd doorgezet: matrassen zonder plastic, maar met natuurlijke materialen als wol en paardenhaar.
Deze rubriek komt tot stand in samenwerking met ABN AMRO
“Vóór Bedaffair hadden we al een matrassenmerk. Het familiebedrijf was in 1994 opgericht door Marjoleins vader, ontstaan uit het idee dat plastic grondstoffen niet geschikt zijn voor matrassen. Een synthetisch matras zorgde regelmatig voor een verstoorde nachtrust, omdat het nat en klam werd.
In Nederland waren toen nog geen matrassen van natuurlijk materiaal, dus gingen we pionieren. We zochten natuurlijke materiaal zoals wol, dat wél tegen warmte en vocht kan. Vanaf het begin hadden we productie en verkoop. Ook produceerden we voor een ander merk. In 2012 moesten we 4 ton bezuinigen omdat de ordermap vrijwel leeg bleef in de nasleep van de economische crisis.
Het bezuinigingsplan was haalbaar, daarna zou het bedrijf veilig zijn. Marjoleins vader was grootaandeelhouder en in plaats van te bezuinigen wilde hij een goedkoper merk maken. Dat mislukte. In 2013 vroeg hij het faillissement aan. Het bedrijf had geen schulden.
‘Als gezin kwamen we bij de Voedselbank’
Met lege handen
Wij waren net 3 jaar mede-eigenaar, daarvoor waren we in loondienst. Als eigenaar van een onderneming heb je geen recht op een WW-uitkering. We stonden met niks.
Met ons laatste spaargeld startten we datzelfde jaar samen Bedaffair. We vonden de naam een leuke kwinkslag: je hebt een affaire met je bed. We openden een winkel in Amsterdam van 100 vierkante meter. Waar de meeste beddenzaken 20 bedden hebben, hadden wij er 3. We hadden ook geen bekende merknaam. Dan kun je alleen maar bedden verkopen op ervaring en zorgen dat mensen vertrouwen in je krijgen. De missie van het vorige bedrijf zetten we door bij Bedaffair. Naast boxsprings en pocketveermatrassen voegden we een massief houten bed en een natuur latex matras toe om een breder prijspalet te creëren. Mensen kunnen voor 4.000 tot 24.000 euro een compleet bed krijgen, volledig ecologisch en gemaakt van pure en natuurlijke materialen. We werken zoveel mogelijk met lokale en uitsluitend natuurlijke producten. We doen alleen dingen die goed zijn voor het milieu, mens en dier. Bedden moeten in de eerste plaats gezond en veilig zijn, winst komt op de tweede plaats.
Dubbeltjeswerk
Na 2 jaar begon ons werk zijn vruchten af te werpen en kwam er een consistentere verkoop. Dat kwam mede doordat we meer in beeld kwamen toen de winkel naar een lagere verdieping verhuisde in hetzelfde pand. We groeiden weer stukje bij beetje.
De opstartfase was lastig, we waren immers een lopend bedrijf gewend. We hadden veel ideeën, maar struikelden continu over het feit dat er gewoonweg geen geld was. Het was echt dubbeltjeswerk. Als gezin kwamen we bij de Voedselbank. Na een BBZ-regeling (Bijstand voor zelfstandigen, red.) en een klein krediet, dat we in 2014 konden aanvragen omdat we eerst BKR geregistreerd waren, klauterden we uit het dal.
Closed loop
Toen we begonnen in de jaren 90 was onze doelgroep 40+. Nu is de doelgroep verschoven naar 30+. Dat zijn vooral mensen die geen plastics of schadelijke stoffen in hun bed willen. Destijds moesten we ons verdedigen: want wat was er mis met wat er in de winkels lag?
De levensduur van onze matrassen is hoog, zo’n 40 jaar. In de tussentijd kunnen ze ook worden gerepareerd. Bedaffair heeft een gesloten kringloop: alle matrassen en bedden die wij hebben komen terug bij ons en kunnen wij ontmantelen. Alle natuurlijke materialen, zoals wol en paardenhaar kunnen geprepareerd worden bij onze leveranciers.
‘We willen naar 15 dealers in Nederland om shop-in-shops te openen’
Shop-in-shops
Niet alle grondstoffen komen uit Nederland, maar alles wordt hier gewassen en geprepareerd. De biologische wol is Frans, maar wordt in Tilburg klaargemaakt. Het paardenhaar komt uit Zuid-Amerika, maar wordt gereinigd en gekruld in Volendam.
We werken aan een grote financiering. We willen naar 15 dealers in Nederland om shop-in-shops te openen. Het is nog niet concreet, maar we voeren gesprekken. Ook willen we uitbreiden naar Duitsland.
Daarnaast kunnen we een propositie neerzetten voor hotels. Dat deden we ook met ons vorige bedrijf, onder een leaseconstructie. Op die manier is het geen grote investering voor een partner. Onze bedden zijn qua leasen niet veel duurder dan een regulier bed – vooral als je bedenkt dat ze langer meegaan dan reguliere exemplaren. In 2021 draaiden we rond de 1 miljoen euro omzet. Vorig jaar was dit minder. Na de coronaperiode moesten mensen weer vertrouwen krijgen. Dit jaar verwachten we weer 1 miljoen euro, tenzij we die financiering krijgen; dan gaan we richting de hotels en dealers.
Op den duur willen we de winkelfunctie loslaten. Bedaffair is dan een merk dat zijn producten in eigen beheer produceert. We willen meer de werkplaats in, daar voelen we ons het prettigst bij. In de werkplaats kunnen klanten zien wat er in een matras gaat. We hoeven geen opgeklopte marketingverhalen te houden: what you see is what you get.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;