De iconische Timberland-laars bestaat 50 jaar. Aanleiding voor het Amerikaanse merk om een documentaire over de historie uit te brengen. Die gaat vooral over de wereldfaam, maar in die 5 decennia kende Timberland ook de nodige dipjes.

 

‘Al 5 decennia lang heeft The Original Timberland® Boot bewezen een tijdloos onderdeel van stijl en cultuur te zijn’, begint het persbericht over de aankondiging van de documentaire over het merk. ‘Gebouwd om gemeenschappen te omarmen en versterken, van hiphop tot de bouw, van mode tot beeldende kunst.’


De titel van de docu: This is not a boot: the story of an icon. Van overmatige bescheidenheid heeft het merk in ieder geval geen last.


De Timberland-laars zoals we die kennen wordt in 1973 geïntroduceerd maar de geschiedenis van het bedrijf gaat nog verder terug dan die 50 jaar. Het is de Oekraïense schoenmaker Nathan Swartz die zich in 1952 inkoopt bij het schoenenbedrijf Abington Shoe Company uit Massachusetts. Eerst koopt hij de helft van het bedrijf, nog geen 3 jaar later voor een luttele 20.000 dollar ook de rest en...