Ineens waren ze er, non-fungible tokens (NFT’S). En al even snel lijken ze van het toneel verdwenen. In de luwte wordt echter doorontwikkeld. Dat belooft kansen voor retail, zoals echtheidsgarantie, exclusiviteit en meer klantloyaliteit.

 

Als zoete broodjes vlogen ze over de toonbank: unieke digitale kunstwerken, cartooneske plaatjes en foto’s en video’s van iconische momenten, zoals de eerste tweet. Verschillende verzamelaars, beleggers en kunstenaars liepen erop binnen en menig merk dook erop om zich op een moderne manier in de kijker te spelen.


Totdat de hype zijn max bereikte. Zo’n 95 procent van de NFT’s is niets meer waard, blijkt uit onderzoek van dappGambl, gebaseerd op gegevens van NFT Scan en CoinMarketCap. Zij onderzochten 73.257 NFT-collecties en schatten dat bijna 23 miljoen mensen waardeloze items bezitten.


Na de hype van voorgaande jaren zijn merken steeds stiller geworden over NFT’s. Laten we dan ook stoppen met praten over NFT’s, stelt kenner Jan Scheele. “Veel mensen denken dat we het dan alleen maar hebben over veel te dure...