Click & collect, ship-from-store en click & reserve: seamless commerce heeft impact op de winkelvloer. Die bestellingen zetten zich nu eenmaal niet zelf klaar. Dit is hoe G-Star, Plus Retail en Jysk de logistiek achter hun omnichannelmodel organiseren.

 

Bricks en clicks lopen steeds intensiever door elkaar heen. Consumenten klikken online, willen artikelen thuis geleverd krijgen, maar ook kunnen ophalen. Hiervoor zijn concepten bedacht, zoals ship-from-store, click & reserve en click & collect.


Daar hoort een vorm van logistiek bij, die iets vraagt van de winkel. Immers, iemand moet de handelingen verrichten nadat een consument een order heeft geplaatst. Wijs je dan iemand aan die deze specifieke handelingen uitvoert of mag elke winkelmedewerker orders oppakken? Hoe houd je overzicht op de voorraad? En hoe zorg je ervoor dat de activiteiten voor onlinebestellingen niet ten koste gaan van aandacht voor de fysiek winkelende klant?


Het is voor retailmerken belangrijk goed na te denken over de logistieke consequenties. Technologieleverancier Nedap krijgt veel vragen van retailers over...