Albert Heijn is op weg om te transformeren tot food- en techbedrijf. Een route die niet per se een eindpunt kent, zegt senior vicepresident tech Gerhard van der Bijl. Een gesprek over innovatie bij ’s lands grootste supermarktketen, prioriteiten en de kern van de kruideniersketen bewaken. “We willen geen mechanisch bedrijf worden.”

 

U staat inmiddels 4 jaar aan het techroer bij Albert Heijn. Hoe ziet uw strategie eruit?

“Op technologievlak werken we langs 3 assen: product, talent en engineering. (Zie ook kader Innovatie binnen Albert Heijn, red.) We hebben 4 jaar geleden dus niet gezegd: we moeten eerst die infrastructuur aanpakken of dat systeem vervangen. We hebben een eigen vliegwielmechanisme gemaakt aan de hand waarvan we altijd over die 3 assen veel verschillende zaken tegelijkertijd aanpakken. Zo zijn we in staat om te innoveren op veel plekken tegelijk, van innovatie in de winkel tot de homeshopcenters en van de app tot onze cloudtransformatie. Er is dus niet één brandende innovatie die alle aandacht heeft.”

 

Dat klinkt als een breed...