Het ruim 200 jaar oude schoenenmerk Van Lier wordt onder ceo en techfanaat Christina van Spaendonck klaargestoomd voor een nieuw tijdperk. De klassieke veterschoen maakt plaats voor een witte sneaker, AI wordt uitgebreid toegepast en de winkels gelden vooral als portaal naar de webshop.

 

Dat Christina van Spaendonck het als Van Lier-ceo anders aanpakt dan haar – vaak oudere – functiegenoten, blijkt wel in aanloop naar het interview. Een gesprek plannen hoeft niet via ingewikkelde omwegen, een marketingchef of pr-bureau. Christina beantwoordt haar e-mail zelf. Binnen een dag. En dat gesprek? Dat kan gewoon op het hoofdkantoor in Breda, en er wordt getutoyeerd.

 

Je werd begin dit jaar aangesteld als ceo van Van Lier. Op 26-jarige leeftijd, dat hoor je niet vaak. Hoe ging dit in zijn werk?

“Ik riep mijn hele leven dat ik robots wilde bouwen in Japan. Met dat in gedachten ging ik econometrie studeren, in de richting van machinelearning. Alle lichten stonden op groen: met een stage bij Philips op zak stond ik praktisch klaar om op het vliegtuig te stappen. Tot alles stil kwam te...