De socialstrategie van Blokker

De socialstrategie van Blokker

Waar Blokker vroeger bekend stond om de functionele, huishoudelijke spullen, neemt de keten tegenwoordig een andere afslag in de winkel. Het winkelassortiment is meer aangepast op de funshopper. En die funshopper bereikt Blokker door social media. 


Dat Blokker steeds meer inspeelt op de funshopper, heeft onder meer te maken met de veranderende shoppingbehoefte van de klant. Die maakt een verschuiving door, legt een woordvoerder van de keten uit aan RetailTrends. Zo ziet Blokker dat functionele artikelen, zoals stofzuigers en strijkplanken, steeds vaker in de webshop verkocht worden. “Mensen zoeken daar heel gericht naar een oplossing voor een probleem dat zij ervaren.” 


En waar de klant online gerichter op zoek gaat, bemerkt Blokker dat mensen die de fysieke winkels bezoeken steeds vaker op de ‘bonnefooi’ komen, zonder duidelijk doel. “Funshopping dus. Het assortiment passen wij daar op aan.” Het hedendaagse assortiment in de winkels bestaat daardoor uit ‘minder functioneel, meer hip’. Denk aan vaasjes, kandelaren en kleedjes; een trendgevoelig assortiment dat...

Waar Blokker vroeger bekend stond om de functionele, huishoudelijke spullen, neemt de keten tegenwoordig een andere afslag in de winkel. Het winkelassortiment is meer aangepast op de funshopper. En die funshopper bereikt Blokker door social media. 


Dat Blokker steeds meer inspeelt op de funshopper, heeft onder meer te maken met de veranderende shoppingbehoefte van de klant. Die maakt een verschuiving door, legt een woordvoerder van de keten uit aan RetailTrends. Zo ziet Blokker dat functionele artikelen, zoals stofzuigers en strijkplanken, steeds vaker in de webshop verkocht worden. “Mensen zoeken daar heel gericht naar een oplossing voor een probleem dat zij ervaren.” 


En waar de klant online gerichter op zoek gaat, bemerkt Blokker dat mensen die de fysieke winkels bezoeken steeds vaker op de ‘bonnefooi’ komen, zonder duidelijk doel. “Funshopping dus. Het assortiment passen wij daar op aan.” Het hedendaagse assortiment in de winkels bestaat daardoor uit ‘minder functioneel, meer hip’. Denk aan vaasjes, kandelaren en kleedjes; een trendgevoelig assortiment dat vaker wisselt. 


Trendgevoelig assortiment

Tijdens het RetailTrends-event What’s Next in Retail Tech benoemde manager e-commerce Eva Koppers al kort dat deze producten goed verkopen. Verkoopcijfers noemt de retailer niet, ook niet bij navraag. Het trendgevoelige assortiment in de categorie ‘wonen’ loopt in ieder geval goed genoeg om het ook toe te voegen aan de categorieën ‘eten en tafelen’, ‘koken en bakken’ en sinds kort ook ‘schoonmaken en huishouden’. 


De retailer besteedt naar eigen zeggen veel aandacht aan deze collecties. “Mensen die bijvoorbeeld van een mooi gedekte tafel in de nieuwe trendkleuren houden, willen deze kleuren of dessins ook op andere plekken in hun huis gebruiken.” En dus worden afwasborstels, emmers en sponsen in een ander vernieuwend, hip jasje gestoken. 


Andere doelgroep

Nieuwe doelgroepen boort de retailer naar eigen zeggen niet aan met het hippere assortiment, want: iedereen met een huis(houden) behoort tot de Blokker-doelgroep. Wél bereikt Blokker met dit assortiment een deel van de doelgroep die voorheen ‘weinig tot niet’ de winkels binnenstapte. 


“We staan nog aan het begin van deze ontwikkeling, want we merken wel dat nog een deel van onze doelgroep niet bekend is met dit relatief nieuwe assortiment. We verwachten nog te kunnen groeien.”


Hoe jonger, hoe minder bekend

Blokker is door veel klanten in het hart gesloten, zei toenmalig ceo Jeanine Holscher in een eerder interview met RetailTrends. “Veel klanten kwamen er vroeger al met hun moeder. Er bestaat ontzettend veel legacy en emotie rondom Blokker.”


Niet alleen heeft de huishoudketen een hoge naamsbekendheid bij de wat oudere doelgroep, ook onder de jongere doelgroepen is die bekendheid hoog, aldus de retailer. Die bekendheid neemt overigens wel af met de stijging van de geboortejaren.


Om te zorgen dat die legacy en emotie rondom de keten blijft, is het dus van belang dat Blokker dat deel van de doelgroep blijft aanspreken. Zij die vroeger met hun moeder bij Blokker winkelden, zijn immers ook de nieuwe klanten van de huishoudketen in de toekomst. 


Influencers 

Om het jongere deel van de doelgroep te bereiken, zet Blokker daarom vooral in op social mediaplatformen als TikTok, Instagram en Facebook, ‘meer dan televisie of radio’. Het bedrijf doet dat overigens niet allemaal zelf: bureaus en influencers maken de content in opdracht. 


Aan influencers kleeft volgens de keten een groot voordeel: “Zij weten precies welke content aanslaat bij hun volgers. Om die reden geven we hen ook de vrije hand bij het maken van content over onze winkel en artikelen.” 


En dus vliegen de filmpjes over hippe voorraadpotten, pannen en esthetische mokken je om de oren op TikTok. De aanpak zorgt naar eigen zeggen voor hoge engagement- en verkoopcijfers, hoewel de keten daar niet verder over uitweidt. Het grote bijkomende voordeel volgens Blokker? “Je bent aanwezig op de plaats waar veel wordt gedeeld, besproken en gereageerd.” 
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!