Stoov verkoopt sinds vorige week tweedehandsproducten. De maker van infrarood warmtekussens heeft een selectie aan warmtedekens en -kussens. Het gaat bijvoorbeeld om producten die niet meer in de originele verpakking zitten. RetailTrends sprak met Ilse van Loon, director brand & communications over deze stap.
Waarom wil Stoov tweedehandsproducten verkopen?
“We willen zoveel mogelijk ‘waste’ voorkomen. Daarom maken we onze producten zo, dat ze lang mee kunnen gaan. Natuurlijk komt het voor dat iemand een kussen retourneert. Voor ons is het opnieuw aanbieden van opgeknapte Stoovjes een no-brainer. Weggooien is zonde.”
Waarom past circulariteit bij het Stoov-merk?
“We hebben doelen ten aanzien van de impact die we willen maken. Circulariteit is daar een onderdeel van. Denk bijvoorbeeld aan de gerecyclede stoffen die we standaard gebruiken voor onze collectie, in samenwerking met de bedrijven Special Design Editions ByBorre en I-did. Voor oprichter Teun van Leijsen was het maken van impact...
Stoov verkoopt sinds vorige week tweedehandsproducten. De maker van infrarood warmtekussens heeft een selectie aan warmtedekens en -kussens. Het gaat bijvoorbeeld om producten die niet meer in de originele verpakking zitten. RetailTrends sprak met Ilse van Loon, director brand & communications over deze stap.
Waarom wil Stoov tweedehandsproducten verkopen?
“We willen zoveel mogelijk ‘waste’ voorkomen. Daarom maken we onze producten zo, dat ze lang mee kunnen gaan. Natuurlijk komt het voor dat iemand een kussen retourneert. Voor ons is het opnieuw aanbieden van opgeknapte Stoovjes een no-brainer. Weggooien is zonde.”
Waarom past circulariteit bij het Stoov-merk?
“We hebben doelen ten aanzien van de impact die we willen maken. Circulariteit is daar een onderdeel van. Denk bijvoorbeeld aan de gerecyclede stoffen die we standaard gebruiken voor onze collectie, in samenwerking met de bedrijven Special Design Editions ByBorre en I-did. Voor oprichter Teun van Leijsen was het maken van impact überhaupt de reden om met Stoov Warmtekussens te starten. Het ligt aan de basis van ons bedrijf.”
Is er een samenwerking met een partner voor de producten?
“Om de refurbished-collectie netjes in de shop te krijgen en te kunnen verkopen, werken we samen met Biga. Biga biedt een werkplek aan mensen die belemmeringen ondervinden op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld door cognitieve, fysieke of psychologische beperkingen. De geretourneerde producten komen terecht in de sociale werkplaats van Biga. Daar werkt al jaren een dedicated team voor Stoov. Dat team kan onze Stoov kwaliteit waarborgen en gaat secuur te werk om producten weer ‘als nieuw’ aan te bieden.”
Hoe reageren de consumenten op de refurbished Stoov?
“Tot nu toe enthousiast. Een refurbished Stoov is er nu ook voor een refurbished prijsje. Dat is voor de meeste mensen toch weer lekker meegenomen.”
Zit er nog een verdienmodel achter?
“Nee. Op dit moment is dat niet aan de orde.”
Duurzaamheid zien we nu overal terugkomen. Is het ook een stap om mee te gaan met de concurrentie?
“Ook dat is niet de drijfveer om het te gaan doen. We doen het puur vanuit het duurzaamheidsperspectief.”
Staat er nog een verdere uitrol van tweedehandsproducten op de planning?
“We zijn net begonnen met deze eerste refurbished-collectie. We zijn heel benieuwd of het aanslaat bij de consument. Als dat zo is blijft zal de collectie bestaan, zolang de voorraad strekt.”