Winnaar/verliezer van de week: Gall & Gall en Jumbo

Winnaar/verliezer van de week: Gall & Gall en Jumbo

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Gall & Gall en Jumbo.

Winnaar: Gall & Gall

Heb je het over een retailer van Nederlandse bodem dat in eigen land enkele tientallen nieuwe vestigingen heeft geopend, dan is de kans klein dat je aan Ahold Delhaizes slijterijketen denkt. Toch heeft Gall & Gall in 2023 flink gewerkt aan zijn winkelbestand: dit jaar kwamen er 25 vestigingen bij. Daarmee komt de teller op 628 filialen te staan. Daarmee volgt het bedrijf de trend van de meeste retailers die Ahold Delhaize in de Benelux heeft: Etos opende 1 nieuwe vestiging, en ook Albert Heijn kreeg 40 nieuwe vestigingen. 

Verliezer: Jumbo 

De winst lag afgelopen jaar niet voor het oprapen voor Jumbo. Voor het tweede jaar op rij heeft de Brabantse supermarktketen flink wat winst...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Gall & Gall en Jumbo.

Winnaar: Gall & Gall

Heb je het over een retailer van Nederlandse bodem dat in eigen land enkele tientallen nieuwe vestigingen heeft geopend, dan is de kans klein dat je aan Ahold Delhaizes slijterijketen denkt. Toch heeft Gall & Gall in 2023 flink gewerkt aan zijn winkelbestand: dit jaar kwamen er 25 vestigingen bij. Daarmee komt de teller op 628 filialen te staan. Daarmee volgt het bedrijf de trend van de meeste retailers die Ahold Delhaize in de Benelux heeft: Etos opende 1 nieuwe vestiging, en ook Albert Heijn kreeg 40 nieuwe vestigingen. 

Verliezer: Jumbo 

De winst lag afgelopen jaar niet voor het oprapen voor Jumbo. Voor het tweede jaar op rij heeft de Brabantse supermarktketen flink wat winst moeten inleveren. Onderaan de streep bleef er 21,2 miljoen euro over: driekwart minder dan in 2022, toen het bedrijf bijna 80 miljoen in het zwart belandde. Het jaar ervoor bedroeg de winst nog 114,3 miljoen euro. Dit jaar hoopt het bedrijf een flinke groei door te maken, zowel in omzet als in filialen. Ook zou de winst weer moeten worden opgekrikt.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!