Cotton Club, de middelste zus

Cotton Club, de middelste zus

Een brandstore van liefst 700 vierkante meter in Rotterdam voor Revelation én 3 nieuwe filialen voor Costes: de damesmodemerken van The Sting veroveren langzaam maar zeker de Nederlandse winkelstraat. Dat is niet anders voor Cotton Club, die in april 2 winkelopeningen op de planning heeft staan. Zo verhouden de merken zich tot elkaar. 

 

Revelation, Costes en Cotton Club: allemaal damesmodemerken uit de koker van The Sting Companies. Volgens Nathalie van Zeelt (algemeen directeur van Cotton Club) werkt het dat de modeitems eerst in de winkels van The Sting liggen. “We hadden een vliegende start; daarmee heb je direct zo’n 60 verkooppunten. Je kunt aftasten of er potentie is. Dat was er: de items vielen vanaf het eerste moment bij het winkelend publiek in de smaak.”
 

Eigen winkels

Op het moment dat Cotton Club in 2017 werd opgericht, had...

Een brandstore van liefst 700 vierkante meter in Rotterdam voor Revelation én 3 nieuwe filialen voor Costes: de damesmodemerken van The Sting veroveren langzaam maar zeker de Nederlandse winkelstraat. Dat is niet anders voor Cotton Club, die in april 2 winkelopeningen op de planning heeft staan. Zo verhouden de merken zich tot elkaar. 

 

Revelation, Costes en Cotton Club: allemaal damesmodemerken uit de koker van The Sting Companies. Volgens Nathalie van Zeelt (algemeen directeur van Cotton Club) werkt het dat de modeitems eerst in de winkels van The Sting liggen. “We hadden een vliegende start; daarmee heb je direct zo’n 60 verkooppunten. Je kunt aftasten of er potentie is. Dat was er: de items vielen vanaf het eerste moment bij het winkelend publiek in de smaak.”
 

Eigen winkels

Op het moment dat Cotton Club in 2017 werd opgericht, had alleen ‘oudere zus’ Costes een eigen fysieke footprint. Bij wijze van experiment kreeg het merk toch 2 eigen brandstores in Nijmegen en Amsterdam. De kledingstukken werden in The Sting-winkels goed ontvangen, en dus werd getest hoe goed een monobrandshop zou werken. “Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat we al zo snel op eigen benen zouden staan, maar in 2021 besloten we niet meer via de winkels en de webshop van The Sting te verkopen. Hartstikke spannend. Juist omdat we zo goed verkochten waren we bang dat de omzet flink zou dalen”, aldus Van Zeelt. “Het omgekeerde was het geval. De omloopsnelheid in de winkel was veel hoger, omdat we geen concurrentie hadden van andere merken binnen dezelfde winkel.”
 

Inmiddels zijn de items van Costes ook niet meer verkrijgbaar bij The Sting. Of dat geldt voor Revelation, is niet bekend. Wat de Cotton Club-ceo wel kan delen over de onderlinge verhoudingen? “We zijn en blijven 1 bedrijf, met hetzelfde doel. Ook voor The Sting voelde het moment goed: we waren eraan toe om zelfstandig te worden en om het eigen concept verder te ontwikkelen.”
 

Cotton Club The Sting fashion Achtergrond

Onderlinge concurrentie

Met de komst van Revelation zijn er liefst 4 merken in de Rotterdamse binnenstad te vinden van hetzelfde moederbedrijf. Costes en Cotton Club aan de Lijnbaan, Revelation in de Koopgoot, The Sting aan de Van Oldenbarneveltplaats. Veel modemerken met nagenoeg dezelfde doelgroepen. En toch bijt dat elkaar niet.
 

Van Zeelt: “Soms heb je wat concurrentie nodig in de winkelstraat. Dat brengt een gebied tot leven: het zorgt dat mensen juist in een bepaald gebied komen winkelen. Natuurlijk is er wat gezonde concurrentie. Dat houdt je scherp, maar we werken vooral goed samen. Wekelijks voeren we een directieoverleg tussen de formules, waarin we sparren over uitdagingen en waar we kansen zien voor nieuwe winkels.”
 

Pandjes wisselen

Met meer dan 40 locaties van Cotton Club en Costes, komt Revelations met 3 eigen brandstores (Eindhoven, Amsterdam en nu Rotterdam) nog maar net kijken in de winkelstraat. Toch kan het modemerk profiteren van het vastgoedapparaat van The Sting. “Dat overleg is ook een bouwvergadering, waarbij de eigenaren aanschuiven. Als er een interessant pand is gespot bespreken we hoe het winkelgebied eruitziet. Daarna is het een spel van onderbuikgevoel.” Voor Cotton Club betekent dat andere locaties dan haar zusterbedrijven. “Als het een kleiner pand is en gezellig aanvoelt, is het een geoliede machine. Dan kunnen we binnen een paar maanden openen.” 
 

Het kan zijn dat een locatie toch niet werkt voor 1 van de merken. Dan is het snel schakelen. Werkt een winkel niet voor The Sting? Dan kan het zijn dat er op korte termijn een Costes, Revelation of Cotton Club te vinden is. “Onderling wisselen we weleens van pandjes.” Want overall geldt: fysiek blijft een belangrijke pijler. “Onder de streep leveren de winkels ons simpelweg veel op: er komt veel omzet vandaan en we zorgen voor goede huurdeals. Ons vastgoedbedrijf werkt goed.”
 

Tijdens RetailTrends Topics (10 april) vertelt Cotton Club-ceo Nathalie van Zeelt over de strategie van het Nederlandse merk. Nog geen ticket? Kijk hier voor de opties.

 

Noot: dit is een bewerking van een eerder interview met Van Zeelt, dat in dit RetailTrends magazine verscheen. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!