Outdoormerk Patagonia streek onlangs voor zijn eerste Nederlandse winkel neer aan de Singel 465 in Amsterdam. Met de winkel wil het merk ‘iets terug doen’ voor de gemeenschap.
De retailer verkoopt daarom niet alleen nieuwe producten, maar biedt ook een reparatieservice aan. Daarvoor werd er naast de ingang een reparatiehoek geïnstalleerd, waar klanten hun kapotte Patagonia-items kunnen laten repareren.
Tekst loopt door onder de beelden
In het pand was in de jaren ’90 de RoXY club gevestigd. De nachtclub was internationaal bekend wegens zijn theatrale en glamoureuze uitstraling. Beneden in de winkel hangen informatieborden over waarom Patagonia voor dit gebouw heeft gekozen. Ook wordt daar uitgelegd waar alle bouwmaterialen vandaan komen.
De opening van de winkel volgt ongeveer...
Outdoormerk Patagonia streek onlangs voor zijn eerste Nederlandse winkel neer aan de Singel 465 in Amsterdam. Met de winkel wil het merk ‘iets terug doen’ voor de gemeenschap.
De retailer verkoopt daarom niet alleen nieuwe producten, maar biedt ook een reparatieservice aan. Daarvoor werd er naast de ingang een reparatiehoek geïnstalleerd, waar klanten hun kapotte Patagonia-items kunnen laten repareren.
Tekst loopt door onder de beelden
In het pand was in de jaren ’90 de RoXY club gevestigd. De nachtclub was internationaal bekend wegens zijn theatrale en glamoureuze uitstraling. Beneden in de winkel hangen informatieborden over waarom Patagonia voor dit gebouw heeft gekozen. Ook wordt daar uitgelegd waar alle bouwmaterialen vandaan komen.
De opening van de winkel volgt ongeveer een halfjaar nadat de komst van de brandstore in Amsterdam werd aangekondigd. Tom Vangeneugden, retailmanager EMEA bij Patagonia, zei eerder dat de winkel in Amsterdam zich zou vestigen in een beeldbepalend pand met een geschiedenis. “Onze winkels zijn een bestemming en een geschenk aan de lokale gemeenschap. We moeten ervoor zorgen dat van maandag tot en met zondag mensen door de deur lopen. En op termijn moeten we geld verdienen.”
Tekst loopt door onder de beelden
De materialen van het storedesign bestaan voornamelijk uit warme en natuurlijke materialen, zoals hout en baksteen. Klanten kunnen op de verhogingen naast de houten trap even zitten en uitrusten. Daarnaast zijn er door de hele winkel heel levensgrote natuurfoto’s te vinden.
De brandstore dient niet alleen als winkel, maar ook als ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking. Er worden onder meer sociale activiteiten, filmvertoningen en workshops georganiseerd.
Het streven om iets terug te doen voor de community keert ook terug in de bibliotheek in de winkel. Klanten kunnen daar boeken lenen of kopen van de lokale gemeenschap of van het archief van Patagonia.
Tekst loopt door onder de beelden
Patagonia werd 50 jaar geleden opgericht door Yvon Chouinard. Wereldwijd heeft het merk zo’n 70 winkels. In Nederland wordt het merk al een tijd verkocht bij verschillende outdoorwinkels, zoals Bever. Daarnaast zijn de producten ook online te vinden bij Zalando en via de eigen webshop. Sinds 10 jaar is het Europese hoofdkantoor ook gevestigd in Amsterdam.
Beelden via LinkedIn (Tom Vangeneugden, retail manager EMEA bij Patagonia).