Een Rituals-ervaring, maar dan op het toilet: het idee waar Bram Gleichman en Mariëlle Romeijn zo’n 6 jaar geleden mee ten tonele verschenen. Dat hoognodige rustmoment opende onlangs zijn eerste flagshipstore in Utrecht en breidt ook op Europees niveau land na land toe. Het geheim: services waar mensen blij van worden. "Ons succes ligt ‘m erin dat men denkt: ‘Ik heb de beste deal ooit, want voor die ene euro kan ik gebruikmaken van allerlei gratis diensten’."
Een flagshipstore op het grootste NS-station - slash shoppingmall - van Nederland: One Hundred Restrooms is inmiddels ongeveer een maand onderweg met zijn vlaggenschiplocatie in Hoog Catharijne. Een flagshipstore is een flagshipstore niet als het concept net iets afwijkt van andere plekken. Zo ook voor het Nederlandse toiletconcept: volgens Mariëlle Romeijn zet de locatie in Utrecht ‘nog meer in op wellness’. Dat uit zich in het gebruik van interieurelementen, audio en verlichting, maar ook nieuwe technologische snufjes.
Rituals meets gezondheidszorg
Zo vindt men in het...
Een Rituals-ervaring, maar dan op het toilet: het idee waar Bram Gleichman en Mariëlle Romeijn zo’n 6 jaar geleden mee ten tonele verschenen. Dat hoognodige rustmoment opende onlangs zijn eerste flagshipstore in Utrecht en breidt ook op Europees niveau land na land toe. Het geheim: services waar mensen blij van worden. "Ons succes ligt ‘m erin dat men denkt: ‘Ik heb de beste deal ooit, want voor die ene euro kan ik gebruikmaken van allerlei gratis diensten’."
Een flagshipstore op het grootste NS-station - slash shoppingmall - van Nederland: One Hundred Restrooms is inmiddels ongeveer een maand onderweg met zijn vlaggenschiplocatie in Hoog Catharijne. Een flagshipstore is een flagshipstore niet als het concept net iets afwijkt van andere plekken. Zo ook voor het Nederlandse toiletconcept: volgens Mariëlle Romeijn zet de locatie in Utrecht ‘nog meer in op wellness’. Dat uit zich in het gebruik van interieurelementen, audio en verlichting, maar ook nieuwe technologische snufjes.
Rituals meets gezondheidszorg
Zo vindt men in het openbare toilet een gratis tool voor een huid- en gezichtsanalyse, met daarnaast een vending wall met zelftesten. Volgens co-founder Bram Gleichman laten zowel de bezoekersaantallen als de tevredenheidscijfers een rooskleurig eerste beeld zien. Nu al telt het concept tussen gemiddeld zo’n 10.000 mensen per week; een aantal dat steeds blijft stijgen. Het rapportcijfer: een keurige 9,6. “Dat is voor ons het belangrijkste: hoe blij zijn mensen met ons? En daaruit blijkt: we doen ertoe.”
Het achterliggende idee van One Hundred Restrooms: een hoognodig bezoek gebruiken als een aantal minuten onthaasten. Marielle Romeijn: “Onze was missie vanaf de start: het creëren van momenten voor een beter welzijn”. Het bedrijf typeerde zich al sinds de oprichting als de Rituals van het toiletbezoek.
Hoewel de propositie lonkt aan ’s lands bekendste cosmeticabedrijf, slaat de voormalig RetailRookie inmiddels meer de weg in van health dan wellness alleen. Met gezondheidsscans, bmi-checks en bloeddrukmeters lift One Hundred Restrooms mee op de maatschappijbrede trend waarin gezondheid wordt verheven tot businessmodel. Romeijn: “Met onze innovaties proberen we eenvoudige, laagdrempelige oplossingen te bieden voor grote uitdagingen van deze tijd: de druk op de gezondheidszorg en de aandacht voor een gezonde leefstijl om ziekten te voorkomen. Retail kan daar echt een gat in opvullen; en wij dus ook.”
Retailhubs
Om dit kracht bij te zetten werkt One Hundred Restrooms achter de schermen aan een nieuwe propositie. Denk aan een spin off van het huidige format, maar dan zónder toiletten. “Stel dat je geen wc’s hebt – wat best gek klinkt voor een toiletbedrijf – maar wel mind and body hubs kunt openen waarin je die services bundelt, in een retailconcept, dan kan dat zeker werken.”
Als het aan Gleichman en Romeijn ligt, is deze propositie binnenkort al geen toekomstmuziek meer. De oprichters zijn in gesprek over het concept met meerdere shoppingmalls en retaillocaties. “De komende maanden werken we dit idee uit voor een eerste pilot; daar zijn we heel druk mee. Op een locatie als Hoog Catharijne kunnen we nieuwe services ontzettend goed testen, en die worden nu dus al goed ontvangen.”
Interview gaat door onder foto
Tevredenheid als businessmodel
Een model dat – net als het huidige format – volledig is gebaseerd op de tevredenheid van klanten. “Kijk, mensen betalen slechts 1 euro voor hun bezoek. Ons succes ligt ‘m erin dat men denkt: ‘ik heb de beste deal ooit, want voor die ene euro kan ik gebruikmaken van allerlei gratis diensten’. Dat maakt onze propositie sterk.”
Het implementeren van die gratis services vraagt om een investering. Kan die ene euro ‘entreegeld’ wel uit? “Die innovaties zijn voor ons echt een noodzaak. Enerzijds zorgt het ervoor dat bezoekers voor ons kiezen. Anderzijds is dat ook de reden dat grote partijen zoals Kleppière (eigenaar van onder andere Hoog Catharijne, red.) en Circle K met ons in zee gaan. Omdat wij zoveel toegevoegde waarde bieden voor de klant, is het voor dit soort bedrijven een belangrijke USP om onze toiletten aan te bieden.”
Een euro die zich direct heeft terugverdiend, maakt dat een bezoeker al gauw tevreden de deur uitloopt. En hij terugkomt. Platgeslagen: tevredenheid als businessmodel.
Dat geldt niet alleen voor bezoekers. “Als een gigantische partij met shoppingmalls in Frankrijk, Italië en Spanje blij met ons is, is het voor ons makkelijker om te groeien in het buitenland.”
Delen is vermenigvuldigen
Op dit moment heeft One Hundred Restrooms in 4 landen iets meer dan 70 vestigingen. Dankzij die grote samenwerkingen verwacht Gleichman dit jaar nog over de ‘magische’ grens van 100 vestigingen te gaan. Die groei komt enerzijds uit Nederland, waar het bedrijf dankzij de samenwerking met Circle K nu 21 locaties heeft. Ook is het bedrijf onlangs van start gegaan in het Rotterdamse Alexandrium, waar dit najaar nog de Markthal in de havenstad bijkomt.
Toch zit de grootste groei hem voornamelijk over de grens. Spanje steekt hier met kop en schouders bovenuit: dankzij een samenwerking met de Spaanse spoorwegen, zijn de luxetoiletten al sinds 2021 op Spaanse treinstations te vinden en zitten er samenwerkingen in de pijplijn met een aantal grote internationale partijen binnen Spanje waarvan de eerste in juni aangekondigd gaat worden.
Ook buiten de Spaanse landgrenzen zet het Nederlandse concept voet aan wal. In Frankrijk, bijvoorbeeld, maar ook heeft bedrijf plannen om dit jaar nog 2 nieuwe markten toe te voegen aan zijn portefeuille: Denemarken en Portugal.
Interview gaat door onder foto
Die groei is niet altijd vanzelfsprekend geweest. Integendeel: “Het is lastig om in het begin als start-up iets te verkopen aan een miljardenbedrijf. In de markt gaat het om langdurige contracten en grote investeringen. “In het begin zagen we dat partijen lang twijfelden. Nu we meer locaties hebben en kunnen laten zién hoe het werkt – zoals in Utrecht – is het makkelijk om te groeien. Nu we ons ook op meerdere partners én op meerdere groeimarkten richten, wordt het speelveld groter. En groeien we natuurlijk mee.”
De vraag of One Hundred Restrooms niet te explosief groeit, is op zijn plek. Volgens Gleichman is dat absoluut niet het geval. “We zorgen dat iedere locatie winstgevend is, zodat we in elk afzonderlijk land goede mensen kunnen aannemen. Met ieder land zijn we al jaren bezig. We hadden al veel sneller kunnen openen in meerdere landen, maar dat hebben we bewust niet gedaan.”
Of er nog wel wat te dromen overblijft? Het tweetal zegt in een zucht “ja”. Zo hoopt One Hundred Restrooms in Nederland op die ene gouden partner op het gebied van openbare toiletten: de NS. “Dat is onze absolute ambitie. Met de opening van Utrecht hopen we dat we bij ze in het vizier zijn gekomen.”