13 jaar na de oprichting van Josh V is het deze week zo ver: de deuren van de allereerste brandstore van oprichter en ceo Josh Veldhuizen openen de deuren. Saillant detail: de BN'er-slash-ondernemer heeft altijd gezegd dat er nooit een eigen winkel zou komen. Tot nu, met een eigen boetiek op Gooische bodem, in Laren. Dit is hoe Josh V door het winkellandschap laveert.
Andere tak van sport
Een jaar geleden wekte Josh Veldhuizen nieuwsgierigheid, toen ze uit de doeken deed dat er iets nieuws aan zat te komen. Op retailgebied. “Er is een vraag in de markt die al een aantal jaar terugkomt en waarover ik altijd heb geroepen: ‘Nee, dat doe ik niet. Er is veel behoefte aan een Josh V-brandstore. Ik wilde dat nooit, omdat Josh V vanaf het eerste moment een wholesalemerk is met onze onlineshop als winkel. Fysieke winkels zijn echt een andere tak van sport en geen onderdeel van mijn strategie.”
De ondernemer ziet steeds meer de toegevoegde waarde in brandstores. "Vanuit duurzaamheidsoogpunt hoop ik dat er een verandering in koopgedrag op gang komt. Niet meer klakkeloos...
13 jaar na de oprichting van Josh V is het deze week zo ver: de deuren van de allereerste brandstore van oprichter en ceo Josh Veldhuizen openen de deuren. Saillant detail: de BN'er-slash-ondernemer heeft altijd gezegd dat er nooit een eigen winkel zou komen. Tot nu, met een eigen boetiek op Gooische bodem, in Laren. Dit is hoe Josh V door het winkellandschap laveert.
Andere tak van sport
Een jaar geleden wekte Josh Veldhuizen nieuwsgierigheid, toen ze uit de doeken deed dat er iets nieuws aan zat te komen. Op retailgebied. “Er is een vraag in de markt die al een aantal jaar terugkomt en waarover ik altijd heb geroepen: ‘Nee, dat doe ik niet. Er is veel behoefte aan een Josh V-brandstore. Ik wilde dat nooit, omdat Josh V vanaf het eerste moment een wholesalemerk is met onze onlineshop als winkel. Fysieke winkels zijn echt een andere tak van sport en geen onderdeel van mijn strategie.”
De ondernemer ziet steeds meer de toegevoegde waarde in brandstores. "Vanuit duurzaamheidsoogpunt hoop ik dat er een verandering in koopgedrag op gang komt. Niet meer klakkeloos online bestellen en retourneren, maar dat je echt weer naar de winkelstraat gaat om een merk te leren kennen. Aan mij dus om daar een mooie omnichannelstrategie omheen te bouwen.”
Prime-time en loyaliteit
Het succes van het modemerk ligt voor een deel in de loyalty-strategie. De members van Josh V - waar er inmiddels meer dan tienduizenden van zijn - komen in aanmerking voor limited editions van producten of early access voor events. "En dan hebben we ook nog onze society: al onze fans, onze eindconsumenten dus, die zelf posten onder de hashtag #JoshV en #JoshVsociety." De gemene deler? Deze aanpak draait niet om conversie, maar om brending. "Ja, ik weet het, de meeste merken zijn vooral conversiegericht en vinden het heel spannend om op het verhaal in te zetten. Ik niet. Ik geloof er heilig in.”
De grootste valkuil bij andere onlinespelers: "De inzet op sale, dat op-is-op-gevoel. Dan haal je misschien wel meer conversie uit een bepaald type post, maar ik wil zo’n merk niet zijn. Oja, nog zo’n fout: al je pijlen op Google Adwords richten. Dat gaat dus volledig ten koste van je marge hè, terwijl je ook nog het imago van een salesmerk krijgt.”
Geen Sylvie Meis
2 jaar geleden maakte Josh V voor het eerst (digitaal) de stap naar Duitsland. In het Duits. Een stap die volgens de ceo laat zien dat het merk en de oprichter los van elkaar kunnen bestaan. “Dat het merk op zich al krachtig genoeg is, veel groter dan ikzelf.” Daar hoeft ze geen 'nieuwe Sylvie Meis' voor te worden. "Daar draait Josh V puur op branding, mij kennen ze niet. En dat is prima. In Nederland had ik toen de timing mee, het momentum. Je kunt niet overal je merk lanceren met een half miljoen kijkers op primetime.”
De aanpak in Duitsland verschilt dan ook van de Nederlandse strategie. Al moest de blauwdruk wat gefinetuned worden. Duits publiek is heel anders dan het Nederlandse. Datzelfde geldt voor de Belgische markt, waar we ook sterk groeien. Maar kom daar niet met onze Hollandse directheid aanzetten. Dat stellen ze helemaal niet op prijs. Een succesvolle internationale marketingstrategie vraagt om een andere manier van communiceren, copy-paste werkt niet.”
Dit artikel is een bewerking van een interview met Josh Veldhuizen dat eerder verscheen in het magazine van RetailTrends.