Het jaar 2024 is een jaar van talloze jubilea. Zo bestaat bol, ’s lands grootste webwinkel, 25 jaar. Het Retail Merkenonderzoek viert zijn 10e verjaardag. En in het nieuwste RetailTrends-magazine komen die 2 samen: bol voert deze jaarlijkse ranglijst van sterkste retailmerken opnieuw aan. Voor de 10e keer dus. Al heeft de wijziging van de merknaam (geen .com meer) het verschil met de nummer 2 wel doen slinken en staat de etailer op de factor bekendheid zelfs niet meer op plek 1. Een rebranding, het is vaker gebleken, blijft een risico.


Dat bol al zo lang het sterkste retailmerk van Nederland is, valt knap te noemen. Pure onlinespelers die er echt in slagen een merk te bouwen zijn er niet zoveel. De helft van de merken die sinds 2015 de nationale retail top 100 is binnengedrongen is alleen online actief, maar slechts 1 daarvan (Picnic) wist door te dringen tot de bovenste helft. De rest bevindt zich in de onderste regionen of is intussen weer uit de lijst verdwenen. Toch is er nog hoop voor nieuwe onlinespelers die een sterke reputatie willen opbouwen. Van de top 5 grootste stijgers in merkkracht zijn er liefst 3 pureplayers.


Over...