Het jaar 2024 is een jaar van talloze jubilea. Zo bestaat bol, ’s lands grootste webwinkel, 25 jaar. Het Retail Merkenonderzoek viert zijn 10e verjaardag. En in het nieuwste RetailTrends-magazine komen die 2 samen: bol voert deze jaarlijkse ranglijst van sterkste retailmerken opnieuw aan. Voor de 10e keer dus. Al heeft de wijziging van de merknaam (geen .com meer) het verschil met de nummer 2 wel doen slinken en staat de etailer op de factor bekendheid zelfs niet meer op plek 1. Een rebranding, het is vaker gebleken, blijft een risico.
Dat bol al zo lang het sterkste retailmerk van Nederland is, valt knap te noemen. Pure onlinespelers die er echt in slagen een merk te bouwen zijn er niet zoveel. De helft van de merken die sinds 2015 de nationale retail top 100 is binnengedrongen is alleen online actief, maar slechts 1 daarvan (Picnic) wist door te dringen tot de bovenste helft. De rest bevindt zich in de onderste regionen of is intussen weer uit de lijst verdwenen. Toch is er nog hoop voor nieuwe onlinespelers die een sterke reputatie willen opbouwen. Van de top 5 grootste stijgers in merkkracht zijn er liefst 3 pureplayers.
Over...
Het jaar 2024 is een jaar van talloze jubilea. Zo bestaat bol, ’s lands grootste webwinkel, 25 jaar. Het Retail Merkenonderzoek viert zijn 10e verjaardag. En in het nieuwste RetailTrends-magazine komen die 2 samen: bol voert deze jaarlijkse ranglijst van sterkste retailmerken opnieuw aan. Voor de 10e keer dus. Al heeft de wijziging van de merknaam (geen .com meer) het verschil met de nummer 2 wel doen slinken en staat de etailer op de factor bekendheid zelfs niet meer op plek 1. Een rebranding, het is vaker gebleken, blijft een risico.
Dat bol al zo lang het sterkste retailmerk van Nederland is, valt knap te noemen. Pure onlinespelers die er echt in slagen een merk te bouwen zijn er niet zoveel. De helft van de merken die sinds 2015 de nationale retail top 100 is binnengedrongen is alleen online actief, maar slechts 1 daarvan (Picnic) wist door te dringen tot de bovenste helft. De rest bevindt zich in de onderste regionen of is intussen weer uit de lijst verdwenen. Toch is er nog hoop voor nieuwe onlinespelers die een sterke reputatie willen opbouwen. Van de top 5 grootste stijgers in merkkracht zijn er liefst 3 pureplayers.
Over reputaties gesproken: in dit nummer spreken we de misschien wel meest verguisde persoon in de Nederlandse retailsector. Martijn Rozenboom was betrokken bij het doorstarten en doorverkopen – dan wel leegverkopen – van diverse winkelketens, waaronder Miss Etam, McGregor, Op=Op Voordeelshop en Le Ballon. Het noemen van zijn naam alleen al werkt vaak als een rode lap op een stier en leidt tot een storm aan negatieve reacties. Voor 1 keer wil hij uitgebreid zijn kant van het verhaal vertellen.
Daarvoor ging hij zelfs op de foto, zodat we eindelijk een gezicht hebben bij die beruchte naam. Rozenboom rekent af met zijn criticasters, die in zijn ogen soms ‘niets van de markt begrijpen’. Ook de curatoren die we spraken over het doorstartproces tonen aan dat een situatie niet altijd zo zwart-wit is als het lijkt.
RetailTrends spreekt de misschien wel meest verguisde persoon in de retailwereld: Martijn Rozenboom
Rozenbooms Amerikaanse equivalent is Gordon Brothers, dat eveneens bekend staat als ‘herstructureringsspecialist’ die noodlijdende bedrijven oplapt. Noodlijden is al jarenlang de specialiteit van Blokker, dus mag het nauwelijks een verrassing heten dat Gordon Brothers de zoveelste reddingsoperatie van het Hollandse retailicoon voor zijn rekening neemt. Evenals Rozenboom is Gordon Brothers niet onomstreden. Eerdere bemoeienis met retailbedrijven ging gepaard met winkelsluitingen en banenverlies. Het bedrijf stak eerder onder meer geld in de Britse warenhuizen Clery’s en BHS. Beide ketens bestaan inmiddels niet meer. Blokker zou dankzij de Amerikaanse inmenging en 35 miljoen euro zeker weer 3 jaar vooruit moeten kunnen. Genoeg om over een tijdje de 130ste verjaardag te vieren.
Dat brengt ons terug bij de jubilea. Later dit jaar volgen er nog meer. Het zal de trouwe member niet ontgaan zijn dat RetailTrends dit jaar, om precies te zijn in september, 20 jaar bestaat. Dat wordt een echte feestmaand, met ook de 5e editie van RetailTrends Live in het DeLaMar Theater. Een speciale feestelijke editie en met namen als Raymond Cloosterman, Ton van Veen en Wouter Kolk op de line-up eentje om niet te missen.
Op deze plek is dit mijn laatste bijdrage, want alle mijlpalen en jubilea vormen een mooi moment om een andere weg in te slaan. Na 8,5 jaar RetailTrends ga ik iets anders doen.