Nederland was vroeger verdeeld in zuilen: gesloten gemeenschappen, gebaseerd op religieuze of politieke overtuigingen, zoals katholieken, protestanten, socialisten en liberalen. Elke groep had zijn eigen instellingen, van scholen tot omroepen, geïsoleerd van andere groepen. Deze verkokering heeft sinds de jaren 60 van de vorige eeuw plaatsgemaakt voor ontzuiling met meer vermenging en interactie tussen groeperingen in de samenleving.


Een vergelijkbare verschuiving zie je in retailland, waar de traditionele scheiding tussen online en offline verkoopkanalen plaats heeft gemaakt voor een meer geïntegreerde, omnichannel aanpak. Deze evolutie is noodzakelijk om aan de huidige klantbehoeften te voldoen. Want consumenten zijn niet meer te vangen in 1 kanaal en wisselen naar hartenlust van het ene naar het andere. Van een post op social media naar de webshop, naar de winkel en via de livechat weer terug naar de winkel om vervolgens online de aankoop te doen. Weg met de kanaalzuilen. Als retailer garandeer je een naadloze winkelervaring waarbij je de kracht van fysieke winkels en van digitale kanalen weet te combineren. Klinkt logisch. Toch?