Branded content
Toekomstbestendigheid is belangrijk voor een retailer. Perfectly Basics (PB) pakt het wel heel rigoureus aan. De online modespeler gooit zijn volledige technologische infrastructuur om en werkt aan een rebranding.
Oprichter en cto Peter Blaas bevindt zich in een bijzondere situatie. Zijn online multibrandstore Perfectly Basics staat aan de vooravond van een transformatie. Het volledige technologische speelveld gaat op de schop. Er is een nieuw ERP-systeem. Een customer data platform dat live gaat. Een eveneens compleet nieuw e-commerceplatform waar de webwinkel op draait. En dan is er ook nog een rebranding, van Perfectly Basics naar PB. Een flinke operatie, zeker gezien het tijdsbestek van 9 maanden waarin de hele klus geklaard moet zijn.
“Het is onze gewoonte om alles in ons bedrijf zelf te doen, van technologie tot logistiek en fotografie”, vertelt Blaas. “Toen het technologisch niet meer houdbaar was, dachten we: dan pakken we alles in 1 keer aan. Een spannende stap.”
De metamorfose moet Perfectly Basics toekomstbestendig maken. De retailer bestaat sinds 2006 en werd destijds als pureplayer opgezet door Blaas en zijn vrouw Birgit. Het bedrijf verkoopt ook accessoires, schoenen, lifestyle- en beautyproducten maar heeft een duidelijke focus op kleding. Hiermee richt het zich op de vrouw die haar garderobe wil aanvullen met mooie items van hoge kwaliteit. In het assortiment met meer dan 160 merken vindt zij brands als American Vintage, JapanTKY, No man’s land en IRO.
In de loop der jaren bouwde de multibrandstore aan autonome groei. In de covidperiode bedroeg deze maar liefst 100 procent. Een mooi resultaat. Het bedrijf ontsteeg Peter en Birgit echter, zoals de oprichter het formuleert. Er was actie nodig om de groei in goede banen te leiden.
Hij licht toe: “In de oude situatie was er een kluwen aan maatwerkoplossingen voor onze systemen. Niet alleen was het steeds lastiger in de lucht te houden, we hadden ook moeite geschikte ontwikkelaars te vinden. Er was behoefte aan meer professionaliteit. Na een jaar onderzoeken en uitpluizen kwamen we voor de webshop uit bij een e-commerceplatform gebaseerd op een SaaS-oplossing.”
Betere shopervaring
Het nieuwe e-commerceplatform bestaat uit een productinformatiesysteem, shopmanagementsysteem, check-out en een ordermanagementsysteem. Aan het platform zijn verschillende verkoopkanalen te koppelen zoals een mobiele app en – als ondersteuning van een omnichannel werkwijze – ook fysieke winkels. De alles-in-een-oplossing voorziet in alle benodigde elementen voor de digitale bedrijfsprocessen en is door medewerkers te gebruiken vanuit eenzelfde applicatie en interface.
Het outsourcen van dit technologiestuk zorgt niet alleen voor minder kopzorgen. Ook moet het commerceplatform bijdragen aan een betere shopervaring bij de klant en dient het als basis en technologische achterkant voor Perfectly Basics om met behulp van andere partners te komen tot nog effectievere personalisatie. Een welkome eigenschap in het concurrerende landschap van e-commerce. “We willen steeds beter inspelen op wat de klant wil”, voegt Blaas toe.
De partij achter het platform is SaaS-technologieleverancier Scayle. Het van origine Duitse bedrijf staat bekend als de technologische motor achter moderetailer About You. Scayle begon dan ook ooit als inhouse technologiebedrijf bij het platform, maar opereert nu zelfstandig en sinds kort ook in Nederland. Zo was het op eigen bodem onder andere verantwoordelijk voor de webshopupgrade van moderetailer Van Tilburg.
Het Scayle-platform is volledig toegerust op merken en retailers in de mode- en lifestylebranche, laat countrymanager Evert Hemelaar weten. “We kunnen voor hen relevante features eenvoudig toevoegen. Het platform beschikt over een moderne architectuur, gebouwd op open standaarden. Dat resulteert erin dat moderne technologieën eenvoudig zijn te verweven in ons platform”, zegt hij. “Te denken valt aan AI-functionaliteiten waarmee de klant beter kan worden geadviseerd over facetten als maatvoering. Ook kunnen smaakprofielen duidelijker worden gedefinieerd om betere keuzes te maken.”
Met de SaaS-technologie als basis moet uiteindelijk een hogere conversie worden gehaald uit zowel bestaande als nieuwe klanten. Ook fungeert het als technologische infrastructuur voor lokalisatie: het maken van de vertaalslag van de winkel naar internationale markten. “Vooralsnog richten we ons op de Benelux”, zegt de Perfectly Basics-cto. “Maar in de toekomst willen we misschien andere markten verkennen. Dat kan nu. Bovendien heeft Scayle ervaring met de verwerking van enorme volumes aan bestellingen bij About You. Dat geeft vertrouwen dat het platform grote volumes aankan. Voor de integratie van de technologie worden we geholpen door onze implementatiepartner RB2.”
‘Vergelijk dit met een verbouwing, met 20 logés over de vloer’
Inspiratie
Met het uitbesteden van de hygiënefactoren heb je als retailer de handen vrij voor andere zaken en om je te onderscheiden aan de voorkant. Door te werken aan een onderscheidend assortiment bijvoorbeeld en aan betere service. Perfectly Basics wil de klant daarnaast blijven inspireren. Blaas: “Onze vaste klanten zien een frissere winkel met een cleanere indeling waarin de looks meer centraal staan. Ze kunnen bovendien meer con tent van ons verwachten, zoals blogs. Verandering is altijd een beetje moeilijk, dus het zal voor hen ook best wennen zijn. Ook dat is spannend.
Hemelaar noemt wat Perfectly Basics voor elkaar krijgt uniek. Het vereist lef. Alle business komt immers binnen via de webshop, zoals hij nog maar eens benadrukt. “Het platform is in 6 maanden tijd up-and-running, terwijl daar normaal gezien meer tijd voor wordt uitgetrokken. Dankzij ons retail-dna hebben we veel van de voor de fashionbranche kenmerkende bedrijfsprocessen al kunnen vangen in het platform. Dat reduceert dan ook de noodzaak om extra maatwerk te ontwikkelen. Niettemin blijft het knap dat Perfectly Basics alles tegelijk aanpakt. Vergelijk het met het verbouwen van je huis. Maar dan met 20 logés over de vloer.”
Reacties 0