Breng je kleding, schoenen of textielproducten op de Europese markt? Dan moet je die binnen niet al te lange tijd voorzien van een digitaal paspoort. Luxemerken als Mugler, Breitling, Dior en Prada grijpen de wetgeving aan om features aan de digitale profielen toe te voegen, die een leuk extraatje zijn voor hun klanten.

 

Gloednieuw is het niet, dat je een QR-code bij een product scant en informatie krijgt over de herkomst, productiemethode en gebruikte materialen. Wel nieuw is dat iederéén het straks moet doen die binnen de EU kleding, schoenen of textiel op de markt brengt. Over 2 of 3 jaar moeten die producten voorzien zijn van een digitaal paspoort (DPP), dat dergelijke informatie bevat.


Of consumenten het nut zien van een QR-code met uitgebreide productinformatie bij een T-shirt van 15 euro, valt nog te bezien. Voor de eigenaar van bijvoorbeeld een Premier Tourbillon Breitling-horloge – met 69.500 euro op het prijskaartje – zal die behoefte groter zijn. Zeker als hij het klokje wil doorverkopen en de nieuwe eigenaar de authenticiteit en staat van het product gewaarborgd wil weten.

...