Daniël Verbeek (22) en Djulan Gémesi (21) zijn dan aan de jonge kant, hun bedrijf is dat niet. Al 8 jaar lang zitten de oprichters in de sneakerindustrie en Sneakerhype bestaat officieel sinds 2020. Met een groot online netwerk en een fysieke winkel in Den Haag hebben ze een duidelijk doel: “Binnen nu en 2 jaar willen we marktleider in Nederland zijn.”
Verbeek en Gémesi zijn als ze een jaar of 14 zijn, gefixeerd op sneakers. Met behulp van softwarebots proberen ze limited-editions schoenen te kopen bij de grote spelers, zoals Nike en Adidas. Ze blijken er goed in. Zo goed dat het idee begint te leven zelf een platform te maken. De volgende stap is er een duidelijk businessmodel van maken. Via hun website kunnen klanten op zoek gaan naar de schoen die ze willen hebben: limited-edition sneakers. De moeilijkheid zit ‘m al gelijk in het product. Limited-editions, daar zijn er niet veel van. Dat maakt ook dat er waarde in zit. Gémesi vat kort en krachtig samen: “Hoe minder voorraad, hoe hoger de prijs.” De aloude economische wet. “Dan moet je wel de expertise hebben om te...
Daniël Verbeek (22) en Djulan Gémesi (21) zijn dan aan de jonge kant, hun bedrijf is dat niet. Al 8 jaar lang zitten de oprichters in de sneakerindustrie en Sneakerhype bestaat officieel sinds 2020. Met een groot online netwerk en een fysieke winkel in Den Haag hebben ze een duidelijk doel: “Binnen nu en 2 jaar willen we marktleider in Nederland zijn.”
Verbeek en Gémesi zijn als ze een jaar of 14 zijn, gefixeerd op sneakers. Met behulp van softwarebots proberen ze limited-editions schoenen te kopen bij de grote spelers, zoals Nike en Adidas. Ze blijken er goed in. Zo goed dat het idee begint te leven zelf een platform te maken. De volgende stap is er een duidelijk businessmodel van maken. Via hun website kunnen klanten op zoek gaan naar de schoen die ze willen hebben: limited-edition sneakers. De moeilijkheid zit ‘m al gelijk in het product. Limited-editions, daar zijn er niet veel van. Dat maakt ook dat er waarde in zit. Gémesi vat kort en krachtig samen: “Hoe minder voorraad, hoe hoger de prijs.” De aloude economische wet. “Dan moet je wel de expertise hebben om te weten welke schoen geld gaat opleveren. Dat is een kwestie van goed opletten en een goed netwerk hebben.”
Verbeek vult aan: “De socials pakken miljoenen views en kunnen de prijs van een schoen binnen een paar uur bizar omhoog laten schieten. Soms wel met 1.000 euro. Wij hebben de kennis en het netwerk om de juiste schoenen in ons bezit te krijgen en te kunnen verkopen. Dat is ons businessmodel.”
Om de juiste schoenen te bemachtigen, moeten de oprichters van Sneakerhype zich goed verdiepen in hun doelgroep. Die blijkt grofweg uit 3 delen te bestaan. “De eerste doelgroep zijn 16- tot 25-jarigen, die een op de socials gehypet product willen kopen”, vertelt Gémesi.
‘De socials kunnen de prijs van een schoen binnen een paar uur bizar omhoog laten schieten’
Handmatige checks
“In dat segment zijn vrouwen de grootste afnemers. Deze groep is erg bezig met de fashion van nu. De tweede doelgroep bestaat uit de hippe vaders: mannen tussen de 30 en 50 jaar die een gezin hebben maar ook op coole Nike Airmax willen lopen.”
De laatste doelgroep die Gémesi aanduidt is de meest voor de hand liggende: de sneakerliefhebbers. “Zij gaan specifiek op zoek naar een speciale sneaker en willen dan ook alleen dat model hebben. Wij proberen dat paar dan te krijgen via ons netwerk.” De laatste doelgroep sluit aan bij de missie van het duo. Verbeek: “Wij helpen iedereen die niet weet waar hij sneakers moet kopen, aan het juiste paar op een veilig platform.”
Het is belangrijk om de doelgroep snel te bedienen, waarbij de authenticiteit van de producten gegarandeerd is. “Het is een lange supplychain met veel handelingen”, legt Gémesi uit. “De sneakers bevinden zich overal ter wereld. Bij aankomst in ons magazijn garanderen we dat alle producten 100 procent authentiek zijn. Ze worden daarom met de hand gecontroleerd door onze productspecialisten. De levering duurt daardoor iets langer, maar we weten zeker dat het product goed is. Dat proberen we uit te leggen aan onze klanten.”
Djulan Gémesi en Daniël Verbeek zitten al 8 jaar in de sneakerindustrie.
Ook de fysieke winkel in Den Haag past bij de uitstraling die Verbeek en Gémesi aan hun merk willen geven: zichtbaar zijn in een markt waar veel spelers onder de radar blijven en niet altijd even transparant zijn. Verbeek: “Veel concurrenten zijn niet te traceren. Deze markt is gevoelig voor nepschoenen die overal worden verkocht. Onze USP is dat we bereikbaar zijn, dat je ons kunt bellen en persoonlijk kunt bereiken. We hoeven ons niet te verstoppen. Daarom hebben we ook een showroom.”
De showroom, de fysieke winkel, zit in Den Haag. Naast dat die de bereikbaarheid vergroot, is de winkel een marketingtool voor Sneakerhype. “De winkel is goed zichtbaar”, zo legt Gémesi uit. “We zitten aan een drukke straat en gaan vroeg open. We willen dat mensen de schoenen kunnen zien, kunnen aanraken. Dat persoonlijke contact is voor ons heel belangrijk. We gebruiken de winkel ook als eventlocatie, waar de doelgroep kan samenkomen. Zo blijven we in touch met hen.”
En als het aan de eigenaren ligt, blijft het niet bij deze ene winkel. De eerstvolgende vestiging wil het koppel eveneens in Den Haag openen. “Hier kennen ze ons, dus we willen iets meer richting de binnenstad.” Na Den Haag heeft Sneakerhype de ambitie verder het land in te trekken: Utrecht, Rotterdam, Amsterdam. Gémesi: “In de Randstad, waar onze producten gehypet worden, en op plaatsen waar mensen ons gemakkelijk kunnen bereiken. Ons product is geschikt voor fysieke retail, maar dan wel in de vorm van de verkoop van de gehypete producten. Uiteindelijk blijft 80 tot 90 procent van de business online.” Daarnaast is het businessmodel sinds kort uitgebreid met een b2b-tak.
“Ondanks onze focus op de b2c-business hebben we sinds kort ook aanvragen uit het b2b-segment. We krijgen bijvoorbeeld aanvragen van multinationals om customized sneakers te maken in hun eigen huisstijl. Deze sneakers dragen bij aan de branding van het bedrijf en het kan een extra motivatie zijn voor medewerkers om doelen te halen”, zo vertelt Verbeek.
Naast het openen van fysieke winkels, houden de jonge ondernemers het grote doel voor ogen. “We willen de grootste van Europa worden”, zo zegt Gémesi. “Binnen nu en 2 jaar willen we marktleider binnen ons segment in Nederland zijn. Daarna kunnen we doorgroeien naar de rest van Europa.”
De prijs van gewilde sneakers kan in een uur tijd met 1.000 euro stijgen.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;